SSL og dens indvirkning på SEO

30. oktober 2017   |   Searchmind  |  Flere pressemeddelelser

HTTPS og SSL har større indflydelse på søgemaskineoptimering end mange virksomheder i dag tillægger den. Certifikatet sikre, at forbrugernes færden på nettet er sikker, hvilket giver en forbedret brugeroplevelse. Det er i sidste ende til gavn for virksomheden, der kan opleve flere transaktioner og en større omsætning.

HTTPS og SSL har større indflydelse på søgemaskineoptimering end mange virksomheder i dag tillægger den. Certifikatet sikre, at forbrugernes færden på nettet er sikker, hvilket giver en forbedret brugeroplevelse. Det er i sidste ende til gavn for virksomheden, der kan opleve flere transaktioner og en større omsætning.  

HTTPS står for Hypertext Transfer Protocol Secure, og er i grove træk det system, der sikre at kommunikationen mellem to parter på nettet er sikker. Når virksomheder skifter til HTTPS formatet, så skal der installeres et Secure Socket Layer certifikat, der også kendetegnes som SSL. Dette certifikat sikre, at dataene mellem web-serveren og browseren forbliver privat. Som virksomhed bør du have SSL certifikat på websitet, hvis du er involveret i e-handel.

Hvad er SSL?

SSL certifikatet blev lanceret med den hensigt at forbrugerne kunne få et hurtigere og mere sikkert internet. Certifikatet sikre at kommunikationen mellem forhandler og forbruger er sikker. Det er både, når der handles på nettet og hvis der gives andre personfølsomme informationer.

Hovedformålet med funktionen er, når en forbruger deler personligt data som kontooplysninger, så tilføjer HTTPS/SSL et ekstra lag af sikkerhed.

HTTPS/SSL forhindrer meget enkelt, at en tredje person får fingrene i vigtige oplysninger. Forbrugerne kan nemt gennemskue om en virksomhed har SSL, fordi hjemmesider med SSL er markeret med en grøn sikkerhedslås i Google Chrome eller har kendetegnet "https" i URL'en.

Denne grønne sikkerhedslås indikerer at hjemmesiden er et sikkert sted at handle. Det er i sidste ende til gavn for virksomheden, der kan opleve flere transaktioner og en større omsætning, fordi troværdigheden på denne front er i top.

Hvilken værdi skaber SSL hos Google? 

Som så mange andre forbedringer på internettet, så påvirker HTTPS/SSL søgemaskineoptimeringen. Google tillægger ikke SSL en direkte værdi i sine algoritmer, men Google belønner virksomheder, der giver sine brugere en god brugeroplevelse.

Google gør et forsøg på at optimere internettet, så det er så sikkert for brugeren som mulig. Og derfor kommer der løbende tiltag som denne, der gør brugeroplevelsen bedre og dermed søgemaskineoplevelsen bedre.

Det inkluderer blandt andet hjemmesidens hastighed, og derfor kan man konkludere at SSL har en positiv effekt på, hvilken værdi Google tillægger hjemmesiden. 

Giver det bedre placeringer?

Searchmind har en tommelfingerregel der siger, at SSL skaber cirka 5-10 % mere synlighed på Google for de organiske resultater. Virksomhederne kan mærke forbedringer, når de får SSL på hjemmesiden.
 
Med det sagt sker det ikke fra den ene dag til den anden, men når Google får indekseret de nye ændringer korrekt og taget disse til efterretning. Det er ikke unormalt der kan gå 2-4 måneder, før dette er korrekt indekseret. Det skal ses som en proces, der på lang sigt forbedre hjemmesiden. 

Bonusinfo: Et krav til Google Shopping 

Hvis du ønsker at anvende Google Shopping er det blevet et krav, at du har SSL opsat på din hjemmeside. Har du ikke dette, vil Google ikke tillade dig at annoncere på Google Shopping.

Det kan begrænse markedsføringen på Google, hvis man ikke har mulighed for at anvende Google Shoppings mange muligheder, da det i dag er blevet en af de rigtig vigtige kampagne muligheder i AdWords.

Har du en Shopping-kampagne, der har været aktiveret fra før februar 2016, er der en sandsynlighed for at den stadig kører i dag selvom du ikke har SSL.

Vil du have hjælp til din søgemaskineoptimering? Så kan du kontakte Searchmind på www.searchmind.dk.  

Kontaktperson:

Mathilde Dybdal

30124272

mathilde@searchmind.dk

Afsender:

Searchmind

Vestergade 19B
8000 Aarhus

30124272

http://searchmind.dk