SF Ungdom: Mærk retoucherede reklamer

26. juli 2016   |   SF Ungdom  |  Flere pressemeddelelser

SF’s ungdomsorganisation foreslår nu, at alle reklamer, som er blevet photoshoppet skal mærkes.

Mærkningsordningen skal være med til at gøre op med de urealistiske krav, som stilles til specielt kvindekroppen forklarer SFU’s landsformand Nanna Bonde ”I diverse modemagasiner bliver vi præsenteret for den ene model efter den anden, hvis kroppe i flere tilfælde er photoshoppet til ukendelighed. Det opstiller et urealistisk billede af, hvordan kroppen skal se ud, og får os til at stræbe efter det umulige.”

 

 

Forslaget falder oveni sommerferien, og ifølge Nanna Bonde er det ikke uden grund. ”Det gode sommervejr indbyder til, at vi hopper i badetøjet og blotter vores blege kroppe på stranden, og her er det heldigvis tydeligt, at vi alle ser forskellige ud. Sådan burde det også være i de kulørte blade.”

 

Virksomhederne retoucherer billederne, som en del af deres markedsføring for at fremstille deres produkter i det bedste lys, men det mener SFU’s landsformand, er yderst problematisk ”Det er vanvittigt, at virksomheder får lov at opsætte og presse kropsidealer for at tjene flere penge.” lyder det fra Nanna Bonde.

 

De urealistiske kropsidealer, som konsekvens af reklameretoucheringen, betyder ifølge Nanna Bonde, at mange presser deres krop sygeligt, og at flere og flere behandles for spiseforstyrrelser. Ifølge Socialstyrelsen er antallet af personer med spiseforstyrrelser steget med 70 procent siden 2007.

 

Foto: Tobias Ring 

Kontaktperson:

Nanna Bonde

23390043

nanna@sfu.dk

Afsender:

SF Ungdom

Blegdamsvej 24a
2200 København N

35361777

sfu@sfu.dk

http://sfu.dk