Løbere og tilskuere vilde med de digitale muligheder under Telenor CPH Marathon

22. maj 2017   |   Sparta Atletik & Motion  |  Flere pressemeddelelser

Telenor Copenhagen Marathon har en klar målsætning om at blive verdens bedste digitale løbeoplevelse, og 2017 udgaven bød på stærke tal for den digitale trafik.

60.000 livefotos, som er vist over 2 millioner gange, 38.000 aktive app-brugere og overvældende interesse for at lægge billeder og video op på de sociale medier. Det er nogle af de digitale tal fra søndagens Telenor Copenhagen Marathon, som har en klar ambition om at være verdens bedste digitale løbsoplevelse. Løbet bød på et hav af nye digitale muligheder, som både tilskuere og løbere kunne nyde godt af - og de blev benyttet i stor i stil, viser de seneste opgørelser.

Et af de nye digitale initiativer var muligheden for at se live billeder og live videoer af løberne direkte ude på ruten fra fire live zoner, og det har været et stort hit.

"Vores digitale tiltag har været rigtig populære, og derfor fortsætter vi naturligvis ad den vej fremover. I år blev der taget intet mere end 60.000 livefotos i løbet af maratonet, og vi kan se, at der også var heftig aktivitet på vores digitale kanaler som hjemmeside, app og det interaktive rutekort, hvor der samlet var 215.000 live-brugere under selve løbet, mens 170.000 så med på streamingen," siger Dorte Vibjerg, direktør i Sparta.

Vigtigt at dokumentere sejren på SoMe

Så mange brugere og så voldsom trafik stiller også store krav til netværket.Telenor havde derfor toptunet deres netværk og opstillet en 22 meter høj ekstra mobilmast til at servicere alle tilskuerne og løberne i start- og målområdet, så de let og nemt kunne få glæde af de mange nye features i maraton app’en som live-streaming fra ruten gennem byen og video-diplomer af løberne. Meget tyder nemlig på, at maratonet også skal udnyttes digitalt.

Datatrafikken i Telenors net steg lige inden løbets start kl. 9.30, hvor mange løbere har skullet uploade de sidste stemningsbilleder, mens samme tendens gentog sig mellem kl.12-15, hvor det kan ses i netværkstrafikken, at løberne er tilbage i start- og målområdet og har haft travlt med at lægge sejrs-billeder og videoer op på de digitale kanaler.

”Vi kan tydeligt bekræfte tendensen med, at løberne og tilskuerne ønsker at dokumentere løbsoplevelsen fx via en post på Facebook eller Instagram. Normalt fylder downloads, som f.eks. streaming af video, langt mere i vores netværk, men søndagens maraton var et skoleeksempel på, at danskerne også er flittige til selv at lægge indhold op på de digitale kanaler,” siger Peter Nødbak, som er netværksdirektør i Telenor Danmark.  

Fakta: Tal for den digitale trafik på dagen

11.500.000 requests på resultater

38.000 aktive app-brugere, som har brugt Telenor CPH Marathon appen i gennemsnitlig 28 minutter

95.000 online brugere på copenhagenmarathon.dk

71.000 online brugere på map.copenhagenmarathon.dk

60.000 live billeder, som er vist 2.000.000 gange

170.000 aktiveringer af live streamingen

40.000 aktiveringer af live video fra de fire live zoner

Se en video af det digitale maraton her. 

Partnere og Sponsorer ved Telenor Copenhagen Marathon

Hovedsponsor: Telenor

Sponsorer: BMW, Nike, Erdinger Alkoholfrei, Gardena, High5 og Marathon Sport

Partnere: Wonderful Copenhagen, Frederiksberg Kommune og Københavns Kommune 

Mediepartner: Politiken 

 

Kontaktperson:

Martin van Dijk

26 29 26 91

martin@sparta.dk

Afsender:

Martin van Dijk

Gunner Nu Hansens Plads 11
2100 København Ø

35266900

sparta@sparta.dk

https://copenhagenmarathon.dk/en/