Ølforbrugerne udfordrer EU-kandidaterne på deres holdninger til øl

14. maj 2014   |   Danske Ølentusiaster  |  Flere pressemeddelelser

Sammen med European Beer Consumers Union (EBCU) har Danske Ølentusiaster udfordret samtlige kandidater til EU-parlamentet på deres holdninger til øl. I det såkaldte “Beer-o-meter” har vi inviteret kandidaterne til at deltage i testen, så forbrugerne har en kvalificeret baggrund når de skal sætte deres kryds d. 25. maj.

I hele Europa ser vi en stigning i  antallet af bryggerier og variation på ølmarkedet. Ikke desto mindre er ølkulturen truet af et unuanceret fokus på alkohol og overdreven beskatning i mange af de europæiske lande.

”Som forbrugere ønsker vi at gøre opmærksom på, at langt størsteparten af ølforbrugere i Europa nyder deres øl på en ansvarlig måde. Den store variation på ølmarkedet er en styrke som alle bør bakke op om” udtaler EBCU´s formand, Hollandske Henri Reuchlin. Desuden burde det være et krav, at forbrugerne kan få information om ingredienserne, og hvem der har brygget øllet, udtaler han.

Gennem mange år er vinen blevet prist for dens helbredsgavnlige virkninger, mens øllet har fået skyld for bl.a. fedme og andre livsstilssygdomme. At der i virkeligheden ikke er den store forskel på effekten af øl og vin, er det svært at overbevise politikere og forbrugere om. Dette er i høj grad resultatet af et dygtigt arbejde fra vinlobbyisterne. Men nu går Europas ølforbrugere ind i kampen for at gøre opmærksom på denne skævvridning, og sætter også fokus på de gavnlige effekter øllet har. Ikke alene de helbredsmæssige, men også de sociale og økonomiske effekter.

Danske Ølentusiaster håber at både EU-parlamentskandidaterne og de vælgere der skal sætte deres kryds d. 25. maj oplever at ”Beer-o-meteret” er informativt og nyttigt og. Og Danske Ølentusiasters Landsformand Anne Lise Knørr håber at alle de danske kandidater vil bruge de få minutter det tager, at gå ind og give deres holdning til kende på ”Beer-o-meter”.

”Beer-o-meteret” med kandidaternes svar, bliver tilgængeligt via www.EBCU.org  indenfor de næste par dage.

Yderligere oplysninger ved henvendelse Danske Ølentusiasters

Landsformand
Anne Lise Knørr, anne.lise.knoerr@ale.dk  tlf. 42 75 61 61

Anne-Mette Meyer Pedersen anne-mette.meyer@ale.dk  tlf. 61 30 17 62

EBCU-formand
Henri Reuchlin Henri.Reuchlin@EBCU.org  tlf +31 65 349 0937 www.ebcu.org.

Baggrundsinformation om EBCU:

EBCU er en paraplyorganisation af 13 uafhængige nationale ølforbruger organisationer på tværs af Europa, med et samlet medlemstal på mere end 220.000 medlemmer, som repræsenterer ølforbrugernes interesser og synspunkter. Der er mere information, samt EBCU´s manifest, på vores hjemmeside: www.ebcu.org

Baggrundsinformation om Danske Ølentusiaster:

Danske Ølentusiaster er uafhængig, landsdækkende ølforbruger- og interesseorganisation. Foreningen har over 9.000 medlemmer fordelt på mere end 50 lokalafdelinger over hele landet. Vi arbejder for et mangfoldigt udbud af bryggerier, øl og øltyper, oplyser og skaber debat om øl, støtter og stimulerer håndbrygning og dansk bryggekunst, sikrer øl en respektfuld behandling samt varetager forbrugernes interesser.

Vi repræsenterer danske ølforbrugere i Forbrugerrådet, i Dansk Retursystems Kontaktudvalg samt i European Beer Consumers Union (EBCU). Endvidere udgiver vi Danmarks største magasin om øl, ØLentusiasteN. Læs mere på ale.dk.

Anne-Mette Meyer Pedersen

anne-mette.meyer@ale.dk