E-mail

Password

 

Pressesystemet ApS
Haslegårdsvej 8-10
8210 Aarhus V


CVR: 34713316

 

  Dankort 
  Visa 
  Visa Electron 
  Master Card 
  Maestro 
  JCB 

Handelsbetingelser

 

Publiceret den 12. august 2017

Kan du stole på TrustPilot?

Ifølge TrustPilots egen hjemmeside skaber det tryghed og gennemsigtighed at dele kunde- og brugeroplevelser med hinanden. Det danskejede website bygger, ifølge dem selv, på tillid mellem mennesker og hjælper virksomheder med at udnytte den styrke, som internetanmeldelser har i dag. Men skaber TrustPilot tryghed for deres egne kunder – virksomhederne?

"Noget tyder på, at det er TrustPilot, og ikke brugeranmeldelserne, der har magten", siger Eric Frederiksen, som ejer hjemmesiden Compware. Compware er en lille start-up, og for dem er brugeranmeldelser essentielle; jo bedre anmeldelser, jo flere brugere. Det er god, gammeldags mund-til-mund markedsføring, og på den bane er websitet TrustPilot en stor spiller. Men Eric Frederiksen er frustreret over, at han med sin lille, nystartede virksomhed ikke kan få TrustPilots hjælp.

Eric Frederiksen købte domænet Compware.dk uden at være klar over, at det har været brugt før. Compware sammenligner priser på hardware, og navnet er netop en forkortelse af compare hardware; sidens formål er at sammenligne priser på it-udstyr. Eric Frederiksen bliver klar over, at domænet har været brugt, da han af en bruger gøres opmærksom på, at virksomheden har en del negative anmeldelser på TrustPilot. Anmeldelserne er fra en tid, hvor Eric Frederiksen endnu ikke havde fået ideen til Compware. Domænet var dengang en andens. Han kontakter derfor TrustPilot med forventning om at få de seks år gamle anmeldelser af Compware fjernet fra hjemmesiden. Anmodningen afviser TrustPilot uden nogen begrundelse, men Eric Frederiksen efterlades med det indtryk, at han må betale, hvis han vil have anmeldelserne fjernet. Han udtrykker sin undren; anmeldelserne giver jo ikke brugerne et retvisende billede af Eric Frederiksens nystartede virksomhed. Men TrustPilot holder stædigt fast: Anmeldelserne er på nettet, og der bliver de stående - også selvom de handler om en helt anden virksomhed.
"Tanken om at sammenligne TrustPilots adfærd med mafiametoder ligger lige for," mener Eric Frederiksen, der dog ikke direkte har fundet hestehoveder i sin seng, og også kun indirekte er stillet over for økonomiske krav. "Men hvis jeg virkelig skal betale medlemskab hos TrustPilot for blot at komme i en konstruktiv dialog med dem, så minder det jo meget om såkaldte beskyttelsespenge, som lyssky personer kræver op for ikke at ødelægge forretningerne i deres kvarter.

Den store udnytter den lille (igen)
Det er ikke første gang, at små virksomheder føler sig truffet af TrustPilot. Tilbage i 2013 og igen i 2016 er de blevet anklaget for at skjule betalende kunders dårlige anmeldelser, hvorimod der ingen hjælp er at hente, hvis man ikke betaler. Hvorvidt det er lovligt at nægte at fjerne fejlagtige anmeldelser fra hjemmesiden, er Eric Frederiksen ikke klar over. Men han udtrykker sin store ærgrelse og frustration. "TrustPilot udnytter, at de er de store, og vi er de små", udtaler Eric Frederiksen, og fortsætter: "Hvis TrustPilot ønsker at medvirke til, at magten er hos forbrugeren, hvorfor sorterer de så selv i anmeldelserne? Det er jo lidt besynderligt, at de gerne sletter de dårlige anmeldelser for giganter som Jensens Bøfhus, men ikke reagerer, når små start-ups som vi hos Compware ønsker hjælp," siger Eric Frederiksen og fortsætter med det retoriske spørgsmål: "Hvis TrustPilot aktivt sorterer i anmeldelserne - hos hvem ligger så egentlig magten?"
Eric Frederiksen føler i hvert fald, at han står med to muligheder: Enten betaler han TrustPilot for at slette de dårlige anmeldelser, eller også affinder han sig med en 'poor' rating på 3.1 (ud af 10) i sin virksomheds navn og med potentielt at miste kunder.

Kontaktperson:

Eric Frederiksen

Telefon: 22806160

eric@tekstspot.dk

Afsender:

Compware

Telefon: 22806160

Vesterbro 13

5000 Odense

ericfred90@gmail.com

http://compware.dk