Hvad så danskerne på YouTube i 2014?
10. december 2014 | Google | Flere pressemeddelelser
Traditionelt TV-indhold er stadig mest populært, men de unge YouTube-stjerners popularitet er på himmelflugt.
Den YouTube-video, som danskerne har klikket på flest gange, er Eurovision-darlingen Basim med hans optræden fra Eurovision i København. Når vi kigger ned ad listen, ser vi DRs Underholdningsorkester græde i chili-rus sammen med Chili Klaus. Vi ser Danish Dynamite have det for zenzygt på technoclub i Næstved, og vi ser Clemens, Simon Talbot og Rasmus Nøhr til fræk fitness.
YouTube-stjernerne trender mest
Målt på væksten i abonnenter og afspilninger er det dog de nye YouTube-stjerners kanaler, der er vokset mest. 2014 blev året hvor unge, danske talenter som Eiqu Miller, Kristine Sloth, RobinSamse etablerede enorme, faste følgerskarer.
- Den nye generation af YouTube-stjerner laver deres egne kanaler med deres eget meget personlige indhold. De tager os med i musikstudiet, foran computeren eller drikker te og taler om kærlighed. De tilbyder en type indhold og relation til deres følgere, som er helt anderledes, end hvad vi ser på de mere traditionelle medieplatforme. Uden at lave bredt indhold, som alle nødvendigvis skal kunne lide, kan YouTube-stjernerne samle fællesskaber, der både er trofaste og engagerede i en hidtil uset grad”, siger Google Danmarks talsperson, Christine Sørensen.
Adrian Langer, direktør for kanalnetværket Splay, som samler mange af YouTube-stjernerne og laver samarbejder og særlige programserier med dem, siger:
- Både i Danmark og i udlandet kan vi se, at fremtiden er hos de unge YouTubere, hvor det mest populære indhold er det, der er engagerende og personligt. De største stjerner har især forstået, at hvis seeren inviteres til at deltage aktivt, bliver de belønnet med både kreativitet og enormt engagement fra deres fans.
Top 10 mest sete YouTube-videoer i Danmark
Chili Klaus and Classical orchestra eating the worlds hottest chili peppers
Melina & Joey synger: Joey Moe - 'Million' - Voice Junior Danmark - Program 8 - Finalen
Kongerne af Næstved - 4ÆverZenzyg ft. Svenstrup og Vendelboe
Bars & Melody - Simon Cowell's Golden Buzzer act | Britain's Got Talent 2014
Top 10 mest trendende YouTube-kanaler i Danmark
Top 10 mest sete YouTube-videoer globalt
Nike Football: Winner Stays. ft. Ronaldo, Neymar Jr., Rooney, Ibrahimović, Iniesta & more af Nike Football
The Voice IT | Serie 2 | Blind 2 | Suor Cristina Scuccia - #TEAMJ-AX af TheVoiceOf Italy
Bars & Melody - Simon Cowell's Golden Buzzer act | Britain's Got Talent 2014 af Britain's Got Talent
Budweiser Super Bowl XLVIII Commercial -- "Puppy Love" af Budweiser
Goku vs Superman. Epic Rap Battles of History Season 3. af ERB
10 Hours of Walking in NYC as a Woman af Street HarassmentVideo
Top 10 mest sete musikvideoer globalt
Katy Perry - Dark Horse (Official) ft. Juicy J af KatyPerryVEVO
Enrique Iglesias - Bailando (Español) ft. Descemer Bueno, Gente De Zona af EnriqueIglesiasVEVO
Shakira - Can't Remember to Forget You ft. Rihanna af shakiraVEVO
Shakira - La La La (Brazil 2014) ft. Carlinhos Brown af shakiraVEVO
Jason Derulo - "Wiggle" feat. Snoop Dogg (Official HD Music Video) af Jason Derulo
Iggy Azalea - Fancy (Explicit) ft. Charli XCX af iggyazaleamusicVEVO
Fakta om YouTube
- YouTube er et datterselskab af Google Inc. og er verdens mest populære online videoplatform lokaliseret i mere end 60 lande og på 61 sprog.
- YouTube er den næststørste kommercielle tv-kanal i Danmark
- 1,2 mio. danskere ser YouTube hver dag - 20% af danskere mellem 15 og 39 år ser kun YouTube på en vilkårlig dag
- 300 timers video uploades hvert minut. I løbet af en måned uploades, end de tre største tv-stationer i USA har lavet på 60 år.
- 80 % af trafikken på YouTube stammer fra lande uden for USA.