Pressesystemet ApS

Handelsbetingelser

Publiceret den 13. maj 2008

Google oversætter til dansk

Google oversætter til dansk 13. maj, 2008. Googles oversættelsesprogram, Google Oversæt, kan nu oversætte til og fra dansk. Danske Google-brugere kan både søge efter og se resultater på dansk, selvom resultaterne egentlig er på et helt andet sprog. Googles oversættelsestjeneste gør det muligt at oversætte hele websider eller tekst til det sprog, man ønsker. Man kan også søge på engelsksprogede hjemmesider med danske søgeord og få søgeresultaterne på dansk.

Google sprænger sprogbarriererne

Google oversætter til dansk

13. maj, 2008.  Googles oversættelsesprogram, Google Oversæt, kan nu oversætte til og fra dansk. Danske Google-brugere kan både søge efter og se resultater på dansk, selvom resultaterne egentlig er på et helt andet sprog. Googles oversættelsestjeneste gør det muligt at oversætte hele websider eller tekst til det sprog, man ønsker. Man kan også søge på engelsksprogede hjemmesider med danske søgeord og få søgeresultaterne på dansk.

Forestil dig, at du kun taler og skriver dansk, og du via internettet vil planlægge en safaritur i Afrika. Hvilke hoteller og safaristeder kan du bo på? Er der specielle tilbud fra specielle safariarrangører? Hvis du i dag søger på dansk, vil f.x. hotel-informationer være sjældne, fordi de som regel er på engelsk. Men tænk nu, hvis du kunne modtage alle de søgeresultater, der er på engelsk, oversat til dansk?

Prøv selv Google Oversæt på www.translate.google.dk

Tast det ord ind, du søger efter, og vælg det sprog, som du ønsker at se resultaterne på. På et nannosekund oversætter Google søgningen, søger på nettet og oversætter hjemmesiden eller annoncens overskrift og tekst.

Man kan også indsætte engelsk tekst eller en bestemt webadresse til en engelsksproget webside og få en oversættelse til dansk via Google Oversæt.

- "Hos Google mener vi, at internettet handler om at gøre verdens informationer almindeligt tilgængelige. Det gælder selvfølgelig informationer på alle verdens sprog. Dagens lancering af Google Oversæt på ti nye sprog gør det lettere end tidligere for brugere at søge efter og modtage informationer på deres eget sprog", udtaler Franz Och, videnskabelig udvikler hos Google.

En automatisk oversættelse er ikke perfekt, men det er et godt værktøj for alle, der har brug for at få et overblik over de informationer, der findes på sprog, som man ellers ikke kan læse. Google giver også brugerne et søgefelt til at forbedre deres søgninger og viser søgeresultaterne sammen med de originale resultater, så brugere med en vis sprogviden kan sammenligne.

Oversættelser er pt. tilgængelige fra engelsk til/fra arabisk, bulgarsk, dansk, finsk, fransk, græsk, hindu, hollandsk, italiensk, japansk, kinesisk (traditionelt), kinesisk (forenklet), kroatisk, koreansk, norsk, polsk, portugisisk, rumænsk, russisk, spansk, svensk, tjekkisk og tysk. Fra japansk til/fra koreansk og fra fransk til/fra tysk.

Kirsten Dinesen

Telefon: +45 22170339