DSU: Fjern fradrag fra gule fupforretninger

26. juli 2013   |   Danmarks Socialdemokratiske Ungdom  |  Flere pressemeddelelser

I Danmarks Socialdemokratiske Ungdom (DSU) bakker man op om Socialdemokraternes arbejdsmarkedsordfører Leif Lahns udmelding om, at et medlemskab af en gul fagforening ikke længere skal kunne trækkes fra på selvangivelsen.

DSU mener, at det vil styrke den danske arbejdsmarkedsmodel, hvis Regeringen som foreslået af Socialdemokraternes arbejdsmarkedsordfører Leif Lahn, går ind og fjerner fradraget på medlemskab af gule fagforeninger.

”I DSU har vi sådan set længe ment, at det er forkert, at man kan trække et medlemskab af en gul fagforening fra på selvangivelsen. De kristelige fagforeninger er intet andet end fupforreninger, der glemmer at fortælle sine medlemmer, at de lave kontingenter kun kan lade sig gøre, fordi de gule ikke tager noget reelt ansvar for at fremme lønarbejdernes muligheder i samfundet”, udtaler forbundsformand for DSU, Camilla Schwalbe.

Problemet med de gule fagforeninger er ifølge DSU, at fagforeningerne ikke går ind og løfter et reelt samfundsansvar på samme vis som fagforbund under LO. Videreuddannelse og kompetenceløft til medlemmerne er blot et eksempel ligesom det grundlæggende faktum, at de gule fagforeninger sjældent forhandler overenskomster med arbejdsgiverne, men i stedet lukrerer på aftalerne indgået mellem de traditionelle parter på arbejdsmarkedet.

”På den vis, er de gule fagforeninger en form for arbejdsmarkedsnassere. De nasser jo på de overenskomster, der har krævet store resurser at forhandle på plads af fagforbundene under LO. Jeg tror mange medlemmer af gule fagforeninger glemmer, at det svarer til at tage for sig af buffeten men skride fra regningen. Hvorfor i alverden skal skatteborgernes penge bruges til at støtte op om sådan nogle fupforretninger? ”, slutter DSU-formand Camilla Schwalbe.

For yderligere
information, kontakt forbundsformand Camilla Schwalbe på telefon 40 95 53 00.

Camille Schwalbe

cs@dsu.net