Dansk koncept forhindrer overvægt

19. august 2009   |   Roug Design  |  Flere pressemeddelelser

Kuffert med automatisk vægtmåler åbner for mulig dansk eksportsucces, men designeren bag opfindelsen mangler opbakning. En gruppe studerende har efterlignet idéen, og fokus er nu gået fra ’mulig eksportsucces’ til ’sjovt påfund’.

Dansk koncept forhindrer overvægt

Kuffert med automatisk vægtmåler åbner for mulig dansk eksportsucces, men designeren bag opfindelsen mangler opbakning.  En gruppe studerende har efterlignet idéen, og fokus er nu gået fra ’mulig eksportsucces’ til ’sjovt påfund’.

Designeren Lars Roug har skabt en kuffert med indbygget vægt i håndtaget, og når lavprisselskaber som Ryanair og Easyjet konstant indskrænker flypassagerernes tilladte bagagevægt, er behovet for at vide nøjagtigt, hvad ens bagage vejer, blevet større og større igennem de senere år. Derfor er der et stort marked for den danske opfindelse, men bøvl med patentsøgning og investorer har imidlertid sat virkeliggørelsen på stand by.

“Det virker lidt absurd, at jeg skaber et attraktivt produkt med stor markedsinteresse, og så strander i patentansøgninger og manglende investorkapital,” forklarer designeren, den danske indehaver af Roug Design, Lars Roug.

Han forsøgte i to omgange med patentansøgning i henholdsvis England og Danmark, men med gentagende afslag, blev han, af et professionelt patentansøgningsfirma, rådgivet til ikke at fortsætte. Han valgte derfor at henlægge ideen og nøjedes med at lægge beskrivelser af konceptet ud på sit website. Siden da har en gruppe studerende ladet sig inspirere af konceptet uden at tage stilling til patentspørgsmålet, og det ser nu ud til, at de får den fornødne opbakning.

“Hvis det er lettere for en gruppe håbefulde studerende at få hjælp til et projekt af denne karakter, ja, så er der i mine øjne et eller andet galt med systemet. Det er naturligvis kun godt med et sundt og erhvervsrettet dansk studiemiljø, men når store danske virksomheder hellere vil fokusere på iværksætterkonkurrencer for studerende end professionelle designeres produkter, så er reality-tv-kulturen nået for vidt,” bemærker Lars Roug med henvisning til den opmærksomhed og omtale medier og virksomheder indtil nu har givet de studerendes kopi-version.

Lars Roug

l_roug@yahoo.dk