Bladkiosk tog strøm på branchen

21. november 2006   |   Bladkiosken.dk  |  Flere pressemeddelelser

Bladkiosken.dk er Danmarks første bladkiosk på nettet. Egentlig var det bare en fritidsinteresse for de to initiativtagere fra Randers, der ville se, om det kunne lade sig gøre. - Det kunne det, for nu kan vi prale af at være landets største kiosk! siger en glad Andreas Dirksen fra Bladkiosken.dk

En lille nysgerrig undren har ført til det, der i dag er en hastigt voksende fritidsforretning med en omsætning tæt på en million.

Andreas Dirksen har altid været fascineret af flotte magasiner. En dag hvor han stod og studerede hylderne i en lokal bladkiosk, faldt hans øjne på et kulørt magasin, der var importeret fra England. Den fortrykte pris var 4,50 £ - små 50 kr. i nutidspenge, men prisen var tredoblet, inden bladet nåede danske hylder.

Det undrede Andreas Dirksen, Randers, der er uddannet økonom, og også arbejder som sådan til dagligt. Han diskuterede det med sin kollega, Kurt Sørensen. De blev enige om, at det måtte være muligt at bringe priserne på udenlandske magasiner ned i et mere rimeligt leje, sammen gav de sig til at undersøge sagen.

De kontaktede udenlandske leverandører og sagde, at de mente, de kunne gøre det billigere. ”Det kan I godt glemme”, lød svaret automatisk. Når bladene blev importeret, var der mange fordyrende mellemled, og ingen i branchen så andre muligheder.

Men Andreas og Kurt tog strøm på dem alle sammen. Løsningen blev Danmarks første virtuelle bladkiosk, Bladkiosken.dk. De købte domænet i sommeren 2000.

- Vi så sådan på det, at nu havde vi fået et nyt legetøj, og vi sad i timevis og legede med Bladkiosken.dk i fritiden. Vores koner lo og rystede på hovedet og syntes, vi var skøre, men uden deres opbakning var det aldrig gået, derfor har de også hele tiden haft vetoret, siger Andreas Dirksen.

Sparer 70 % pr. blad

Efter nogle dyre begynderfejl, er internetportalen i dag blevet Danmarks største bladkiosk.

Andreas og Kurt har aldrig bladene i hånden, abonnementet bliver tegnet via hjemmesiden,

og bladene bliver sendt direkte fra producenten til kunderne.

- Kunderne kan spare op til 70 % af prisen pr. blad. Samtidigt giver hjemmesiden dem mulighed for at skaffe sig overblik over, hvad der findes af magasiner indenfor deres interesseområde, og det betyder at de ikke køber et, men måske to eller tre magasiner, og det har de råd til, besparelsen taget i betragtning, siger Andreas Dirksen.

80 % af kunderne er private, resten er erhvervskunder, idet det bliver mere og mere almindeligt for virksomheder at give sine medarbejdere abonnement på relevante blade. Også som julegave vinder abonnementerne frem, Bladkiosken.dk lancerer gaveidéen som ”gaven der glæder hele året”.

Der er langt mere plads på en webportal end på hylderne i en kiosk. I øjeblikket tilbydes der abonnementer på i alt 120 forskellige magasiner, fifty-fifty udenlandske og danske. Stort set alle interesseområder er dækket ind, herunder motor, sport, hobby, kæledyr, bolig, videnskab, erhverv, herre- og dameblade og børnelitteratur. Porno kan man kigge langt efter, - for det er i strid med Bladkiosken.dk’s etiske principper.

Det er bare for sjov

Bladkiosken.dk er en annonceportal. Udgiverne får her et udstillingsvindue med 2.000 besøgende om dagen, det giver både mersalg og nye abonnenter. Annonceringen og profileringen via Bladkiosken.dk er gratis, udgiverne betaler blot et beløb pr. ny abonnent.

- Vi runder snart millionen i omsætning, hvis det bliver ved med at vokse så hurtigt, snakker vi en fordobling til næste år. Det sjove er, at det bare er en fritidsinteresse. Husk på, det startede som et eksperiment, bare for at se, om det kunne lade sig gøre, siger Andreas Dirksen.

Mens Kurt Sørensen har fokuseret på marketing, har Andreas Dirksen koncentreret sig om at udvikle forretningskonceptet løbende.

- Det der drev os var at få en idé og selv føre den ud over rampen, og det har været kanonsjovt. Samtidigt har vi gjort meget ud af at holde fast i vore principper om etik, kvalitet og målbevidsthed, siger Andreas Dirksen.

- Opbudet af magasiner vokser eksplosivt, og det er et vigtigt princip for os, at vi ikke siger ja til at profilere et magasin, hvis vi ikke tror på det. Det handler både om samvittighed, kvalitets-bevidsthed og troværdighed.

Selv om Bladkiosken.dk stadig er en hobby, har udviklingen tvunget Andreas Dirksen og Kurt Sørensen til at tage virksomheden op til revision. Fra 1. januar 2007 omdannes det til et ApS i stedet for et interessentskab. Samtidig udtræder Kurt Sørensen som medejer, men fortsætter som medarbejder.

- Vi gik ind i dether for sjov, ikke for at tjene store penge. Og da det er en fritidsfornøjelse, må vi hele tiden holde balancen, så det ikke går ud over vores arbejdsplads, siger Andreas Dirksen, der forudser, at Bladkiosken.dk snart skal have flere medarbejdere.

Kontaktperson:

Andreas Dirksen

86 42 33 80

adm@bladkiosken.dk

Afsender:

Bladkiosken.dk

Bakkevej 16, Assentoft
8900 Randers

86 42 33 80

adm@bladkiosken.dk

http://www.bladkiosken.dk