Virklund Sport køber dansk konkurrent og opruster i øst

03. april 2009   |   Virklund Sport  |  Flere pressemeddelelser

Virklund Sport køber dansk konkurrent og opruster i øst. I en tid, hvor erhvervslivet ellers mest kan præsentere dårlige nyheder, er der godt nyt fra virksomhed Virklund Sport A/S ved Silkeborg, der dels opruster i Østeuropa, dels styrker sin position på hjemmemarkedet med overtagelse af Sportsbyg A/S i Roskilde.

Virklund Sport køber dansk

konkurrent og opruster i øst

Styrker sig på hjemmemarkedet og opretter selskab i Polen

I en tid, hvor erhvervslivet ellers mest kan præsentere dårlige nyheder, er der godt nyt fra virksomheden Virklund Sport A/S ved Silkeborg, der dels opruster i Østeuropa, dels styrker sin position på hjemmemarkedet med overtagelse af Sportsbyg A/S i Roskilde.

- Med overtagelsen er Virklund Sport den eneste 100 procent danskejede virksomhed inden for vores branche, og jeg ser store muligheder i det nye samarbejde. Sportsbyg fortsætter under eget navn og som hidtil med lokaler i Roskilde, og med den nye struktur vil Sportsbyg kunne udvide sit sortiment med vore øvrige produkter og dermed i højere grad stå for totalleverancer, siger administrerende direktør, Peter Stampe, Virklund Sport.

Sportsbyg har siden 1976 udført anlæg over hele landet og er kendt for underlag til legepladser, idrætsbelægninger til atletik, multibaner og tennisbaner samt kunstgræs til fodbold. Hovedparten af leverancerne er gået til hjemmemarkedet, men omkring 10 procent er leveret til de øvrige nordiske lande samt Grønland og Færøerne. Sportsbyg har hidtil været ejet af direktør Peter Jørgensen, der har været i firmaet siden 1985, og som fortsætter i spidsen for Sportsbyg:

- Jeg ser frem til, at vi med dette kan skabe en stærk dansk virksomhed. Vi har jo konkurreret i mange år, så vi kender hinanden godt. Sportsbyg kan tilføre Virklund Sport nogle ekspertiser i kunststofbelægning, og når det gælder faldunderlag på legepladser, støbt på stedet i gummi i forskellige former, farver og mønstre, er vi så absolut førende i Danmark. Sportsbyg har således blandt andet høstet erfaringer med faldunderlag i Legoland, Djurs Sommerland og Tivoli. Så vi har noget at byde ind med, og jeg er ikke i tvivl om, at vi vil supplere hinanden godt, siger Peter Jørgensen.

Fremstød i Polen

Men overtagelsen af Sportsbyg er ikke den eneste forårsnyhed fra Virklund Sport. Den danske leverandør af redskaber og underlag til idrættens verden har netop etableret et selskab i Polen, og forventningerne er store:

- Polen er et stort land, der bruger forholdsvist mange penge på idrætsfaciliteter. Mange steder er forholdene nemlig forældede, og der er et stort ønske om et kvalitetsmæssigt løft. Det kan vi bidrage til, siger Peter Stampe.

Han ved godt, at tiderne måske ikke er de mest gunstige netop nu, men han er ikke i tvivl om, at det kommer:

- Polen skal sammen med Ukraine i 2012 være vært for EM i fodbold, og det vil i sig selv sætte fokus på området og betyde opgradering af forholdene. Dertil kommer, at der overalt i Polen er gamle gymnastiksale og idrætsanlæg, som man i det moderne Polen ser frem til at få fornyet. Så mulighederne er der, siger direktøren.

Det polske selskab er oprettet i den nordlige by Utska. Virklund Sport har desuden et salgsselskab i Litauen, der dækker et større område, og som senest har indgået aftale om en større levering til en stor sportsarena i Hviderusland.

((((( Billedtekst )))))

Efter mange år som konkurrenter kan direktørerne Peter Jørgensen, Sportsbyg, og Peter Stampe, Virklund Sport, (til højre) trykke hænder for et godt fremtidigt samarbejde som én stærk, dansk virksomhed.

Direktør Peter Stampe

psh@virklund-sport.dk