Verdensballet på Gavnø Slot 2014

03. juli 2014   |   Gavnø-Fonden  |  Flere pressemeddelelser

Gavnø Slot gæstes af verdens ypperste balletstjerner fra det prestigefyldte kompagni på Covent Garden i London - The Royal Ballet. Fonden efter Nelly Jane Benneweis vil ved forestillingen foretage sin første uddeling, et rejselegat til en ung talentfuld dansk balletdanser.

Torsdag den 10. juli 2014 indbyder Gavnø Slot for 3. år velkommen til nogle af verdens ypperste balletstjerner. I år kommer samtlige dansere fra det prestigefyldte kompagni på Covent Garden i London – The Royal Ballet. Det er solodanser Steven McRae, der har samlet holdet og sammensat det spændende program. Forestillingen på Gavnø er premieren på Verdensballetten i Danmark og eneste forestilling på Sjælland.

Ny ballet skabt i samarbejde med Prins Henrik

Årets uropførelse er balletten ”Côte á côte”. Titlen henviser til det digt, som H.K.H. Prinsgemalen skrev til H.M. Dronningen. Sammen med lydkunstneren og musikeren Katrine Ring, har Prinsgemalen skabt det lydbillede, som bliver fundamentet for de nye trin. Koreografien skabes af den unge fremadstormende engelske koreograf Kristen McRally, som til daglig er tilknyttet The Royal Ballet – både som danser og som koreograf.

Les Lutins, Thaïs m.m.

Udover denne nye ballet, byder programmet på uddrag af balletter fra både det klassiske og det moderne repertoire - bl.a. den ballet som Johan Kobborg skabte i 2010, og som med Verdensballetten fik sin førsteopførelse i Danmark: Les Lutins. Med denne ballet hylder vi Johan Kobborg og takker ham for hans arbejde med Verdensballetten siden 2008. På programmet er også den stærke ”Thaïs Pas de deux” som bliver danset af to af Royal Ballets helt store stjerner – Frederico Bonelli og Hikaru Kobayashi. Det var Royal Ballets navnkundige leder Sir Frederick Ashton der i 1971 skabte denne smukke pas de deux til Royal Ballet.

Operaen er også med

Som altid får ballettens stjerner selskab af danske operasangere og den karismatiske engelske violinist Charlie Siem. I år er det den danske mezzo-sopran Andrea Pellegrini, der sammen med Verdensballettens arrangør og initiativtager, tenoren Jens-Christian Wandt, synger arier og scener fra operaens verden – af bl.a. Bellini, Bizet og Wagner. Andrea Pellegrini er en af Danmarks mest efterspurgte operasangere, og udover at synge opera, er hun også dedikeret til tangoens sange. Denne begejstring smitter også af på programmet.

Uddeling af rejselegat til dansk stjernetalent

Fonden efter Nelly Jane Benneweis vil ved arrangementet Verdensballet på Gavnø Slot, den 10. juli 2014, kl. 20 foretage sin første uddeling, et rejselegat til en ung talentfuld dansk balletdanser. Nelly Jane Benneweis afgik i 2009, 74 år gammel, ved døden uden at efterlade sig nær familie. Nelly Jane oprettede ved testamente Fonden efter Nelly Jane Benneweis. Som yngre turnerede Nelly Jane som danser i Europa og blev senere kendt for sit mangeårige virke som populær sprechstallmeister og pressechef for Cirkus Benneweis. I 1977 blev Nelly Jane gift med elefantdomptør Sonny Benneweis, der døde efter få års ægteskab.