Uskøn alliance svigter skoleelever

23. maj 2013   |   Danmarks Socialdemokratiske Ungdom  |  Flere pressemeddelelser

De borgerliges blokade mod aktivitetstimerne og Enhedslistens afvisning af at indgå i folkeskolereformen lader skoleeleverne i stikken. ”Der er ikke brug for mere af den fejlslagne borgerlige skolepolitik”, lyder det fra DSU, der kalder det en ”uskøn alliance”, når de borgerlige og Enhedslisten er med til at sende aktivitetstimerne på møddingen.

Aktivitetstimerne er en af hjørnestenene i regeringens folkeskolereform. Aktivitetstimerne skal sikre bevægelse i løbet af dagen, samarbejde med lokale virksomheder og inddrage foreningerne i skolen. Men Enhedslistens nej til at indgå i en reform og de borgerliges modstand mod aktivitetstimerne har sendt forslaget til tælling. Det ærgrer regeringens unge bagland i DSU og SFU.

”Det er en katastrofe. Aktivitetstimerne er jo det, der skal løfte den danske folkeskole ind i det nye årtusinde og sikre, at vi får alle med. Det er en meget uskøn alliance mellem Enhedslisten og de borgerlige, der gør, at aktivitetstimerne kan falde på gulvet. Det er at lade eleverne i stikken, hvis vi skal fortsætte VKOs folkeskole, der grundlæggende ikke virker”, siger forbundsformand for DSU, Camilla Schwalbe. De unge fra SFU og DSU langer også ud efter Enhedslistens manglende lyst til at indgå i en reform af folkeskolen.

”Når Enhedslisten ikke vil være med til en reform, så betyder det jo, at man freder Bertel Haarders sorte skole i stedet for at skabe ny udvikling i folkeskolen. Det undrer mig, at Enhedslisten vil være med til det”, sigerformanden for SFU, Carl Valentin, der håber, at enten de borgerlige eller Enhedslisten kommer til fornuft. ”Det vil være rigtig skidt for eleverne og for Danmark, hvis ikke vi får en mere mangfoldig skoledag, der passer til alle elever.”

Camilla Schwalbe

cs@dsu.net