Unge socialdemokrater til kamp mod børnefattigdom

08. december 2010   |   Danmarks Socialdemokratiske Ungdom  |  Flere pressemeddelelser

Endnu engang viser de nye fattigdomstal, at der er kommet flere fattige børn i Danmark. 65.000 danske børn lever nu i fattigdom. Derfor går de unge socialdemokrater nu på gaden for at sætte fokus på problemet og samle penge ind til Børnenes Kontor.

65.000 danske børn må se langt efter flotte julegaver og dejlig julemad. Så mange lever nemlig i det, de riges landes samarbejdsorganisation, OECD, betegner som fattigdom. Fra i eftermiddag og de kommende uger vil Danmarks Socialdemokratisk Ungdom (DSU) derfor i samarbejde med Børnenes Kontor gå til kamp mod børnefattigdom.

”De seneste ni år har regeringen og Dansk Folkeparti uddelt store skattelettelser til de rigeste, samtidig med at antallet af fattige børn er steget. Det kan simpelthen ikke være rigtigt, at vi i så rigt et samfund som det danske skal acceptere, at der er børn som lever i fattigdom”, lyder det fra Peter Hummelgaard Thomsen, som er formand for DSU.

Tallene viser, at på bare et år er antallet af fattige børn steget med 13.000, og samlet set er der blevet 77 % flere fattige børn siden 2001. Det mærkes også hos de mange velgørende organisationer, som i den seneste tid har oplevet, at rekordmange familier henvender sig for at få julehjælp. Børnenes Kontor uddeler hvert år julepakker til økonomisk dårligt stillede børnefamilier, og også her mærker man, at der de senere år er blevet flere fattige, fortæller formand Jens Olav Hansen.

”Hos Børnenes Kontorer oplever netop nu - via et stigende antal ansøgninger - et stort behov for hjælp til børnefamilier, der er kommet i social nød. I samme omfang har vor målgruppe et behov for, at vore aktiviteter udvides både med hensyn til aldersgruppe og aktivitetsform”, lyder det fra Jens Olav Hansen.

Kampagnen skydes i gang på Rådhuspladsen i København onsdag 8. december klokken 16.00, hvor DSU’ere udstyret med lys og raslebøsser vil sælge klistermærker til to kroner stykket. Hvert klistermærkerne forestiller et lys, og skal symbolisere et fattigt barn i Danmark. Kampagnen vil køre frem mod jul i alle større byer, hvorefter det indsamlede beløb vil blive overrakt ubeskåret til Børnenes Kontor.

”Så længe der ikke er den nødvendige politiske vilje til at gære noget ved problemet, ser vi ingen anden løsning end at gå på gaden for at samle penge ind. Vi håber rigtig mange vil give et lille bidrag, så alle børn kan få en glædelig jul”, slutter Peter Hummelgaard Thomsen.

Peter Hummelgaard Thomsen

ph@dsu.net