Unge i aktion mod SU-forringelser i 15 byer

29. november 2010   |   SF Ungdom  |  Flere pressemeddelelser

Regeringen vil afskaffe SU for hjemmeboende, som de kalder ”cafépenge”. Det er en rigtig dårlig idé, mener SF Ungdom. Derfor aktionerer SFU’erne i dag i 15 byer.

”Det koster penge at gå i skole, og derfor er rigtig mange unge afhængige af deres SU for at få råd til ordbøger, buskort, formelsamlinger, computer, studieture og husleje derhjemme, som mange betaler selvom de bor hos mor og far,” udtaler SF Ungdoms landsformand Pelle Dam.

Aktionen går ud på at vise, at de hjemmeboendes SU ikke kun går til caffe latte og bajere men også til mere uddannelsesrelaterede udgifter. Derfor stiller SFU’erne en lille bod op på en række gymnasier og handelsskoler tirsdag d. 30. november i frokostpausen på uddannelsesstederne.

”Hvis flere skal have en uddannelse skal der også være ordentlige vilkår for de studerende. Afskaffer man SU for hjemmeboende vil mange flere være nødt til at arbejde mere ved siden af studiet. Det går ud over lektierne. Det er et fuldtidsarbejde at gå i gymnasiet eller på handelsskolen, og derfor skal man kunne overleve uden alt for mange timers erhvervsarbejde om ugen,” forklarer SFU’s formand.

SF Ungdoms er Danmarks største ungdomsparti og fører i øjeblikket kampagne imod regeringens foreslåede forringelser af SU’en.

For yderligere oplysninger, kontakt SF Ungdoms landsformand Pelle Dam på 21 45 50 29.

Her gennemføres aktionen:
Hillerød Sara Vestergaard 29661241 Brønby/Glostrup Emil Eller 28188982 Brøndby Mikkel Larsen 50505444 Esbjerg Maria Bloch Ehlers 20977046 Horsens Mads Nicolai Andersen 20985669 Kalundborg Rasmus Eriksen 30244436 Odense Carl Valentin Lehrmann 40580270 Silkeborg August Vigen Smolarz 60634023 Århus Gitte Velling 60134531 Køge Simone Hansen 60667994 Frederikssund Karoline Poulsen 60627770 Vojens Anne-Mette S. Askholm 28552767 Randers Per Møldrup Jensen 60388843 København Kristian Rasmussen 28291312

Pelle Dam

pelle@sfu.dk