Ungdomspolitikere i fælles demonstration: Putin har blod på hænderne!

16. februar 2012   |   DSU og VU  |  Flere pressemeddelelser

Danmarks Socialdemokratiske Ungdom (DSU) og Venstres Ungdom (VU) afholder torsdag kl. 16 fælles demonstration foran den russiske ambassade på Østerbro. Ifølge de to ungdomsorganisationer holder Ruslands premierminister Putin hånden over Assad-regimet i Syrien, hvis fremfærd den seneste uge har kostet hundredvis af civile liv. De unge politikere kræver desuden, at Danmark bruger EU-formandskabet til at lægge øget pres på Rusland.

Normalt er de politiske modstandere, men torsdag gør Danmarks Socialdemokratiske Ungdom (DSU) og Venstres Ungdom (VU) fælles front ved den demonstration foran Ruslands ambassade på Østerbro. De to ungdomsorganisationer er dybt forargede over, at Rusland, sammen med Kina, i sidste uge valgte at nedlægge veto mod en FN- resolution, som fordømte Assad-regimets massakre på den syriske civilbefolkning. Det sker samtidig med, at FN’s Sikkerhedsråd endnu engang skal stemme om en Syrien-resolution.

”Putin har blod på hænderne. Rusland FN-veto var et carte blanche til Assad om, at han kan myrde løs, uden at det internationale samfund griber ind. Rusland bærer derfor et direkte ansvar for de massakrer, der lige nu finder sted i Syrien, og vi er derfor mødt frem i dag for at vise den russiske ambassadør, at vi holder hans regering ansvarlig for Assads handlinger”, lyder det fra DSU’s formand, Peter Hummelgaard Thomsen.

Demonstrationen finder sted samtidig med, at FN endnu engang skal forholde sig til en resolution, der lægger pres på det syriske regime. De to ungdomsorganisationer efterlyser, at Danmark bruger EU- formandskabet til at lægger pres på Rusland, for at få Putin-regimet til at støtte skrappere tiltag mod Syrien.

”Det er på høje tid at Villy Søvndal banker i bordet og får EU-landene til at lægge massivt pres på Rusland. Rusland er dybt afhængig af eksport til Vesten, så ved at true med at suspendere handelsaftaler kan vi forhåbentlig presse Kreml til at genoverveje det fornuftige i deres ubetingede støtte til Assad. Vi har et moralsk ansvar for at fremme frihed og demokrati i verden, og vi skal bruge alle midler for at presse Putin og hans udemokratiske styre i Rusland.”, lyder det fra Morten Dahlin, formand for Venstres Ungdom.

Demonstrationen finder sted torsdag 16. februar kl. 16.00 ved Ruslands ambassade på Østerbro, Kristianiagade 5, 2100 København Ø. For yderligere kommentarer, kontakt DSU-formand Peter Hummelgaard Thomsen (40955300) eller VU-formand Morten Dahlin (40405151).

Peter Hummelgaard Thomsen

ph@dsu.net