Ungdomsparti skuffet over droppet licensrabat

11. marts 2014   |   SF Ungdom  |  Flere pressemeddelelser

For to måneder siden meldte SF og Socialdemokraterne ud, at de ønskede at indføre en ungerabat på licensen. Men nu trækker Socialdemokraternes medieordfører, Mogens Jensen, i land, og det vækker harme hos SF’s ungdomsorganisation.

»Ungerabatten havde uden tvivl været et skridt i den rigtige retning, for den havde været med til at sikre, at unge ikke rammes så hårdt af licensen, som de gør i dag.« Udtaler formanden for SF Ungdom, Carl Valentin. Og han tilføjer:

»Jeg synes, det er trist, at Mogens Jensen stak os blår i øjnene, da han sagde, at de ville indføre den rabat, for jeg tror virkelig, vi er mange unge, der havde set frem til den. Mange unge og studerende er i en svær økonomisk situation, og man skal ikke undervurdere, hvor meget de 207 kroner om måneden, som licensen er på i dag, kan mærkes.«

Socialdemokraternes begrundelse for at droppe forslaget er, at det ville blive for bureaukratisk, men det argument køber SFU-formanden ikke.

»Det er for letkøbt bare at droppe forslaget med bureaukrati som begrundelse. Det må være muligt at finde en løsning – man har jo også en rabat til ældre.«

»I virkeligheden er hele licenssystemet jo hamrende bureaukratisk – det glemmer Mogens Jensen bare at nævne. Stod det til mig, slog man to fluer med et smæk og lavede hele licenssystemet skattefinansieret. Så ville man både mindske bureaukratiet markant og gøre op med den uretfærdige indretning, hvor unge og andre lavindkomstgrupper rammes urimeligt hårdt.«

For yderligere kommentarer kontaktes:
Carl Valentin, landsformand for SFU
- 40580270
Carl@sfu.dk

Pressebilleder:

1 (Til fri afbenyttelse)

2 (Fri afbenyttelse, men kreditér venligst fotografen, Mark Knudsen /Monsun)