Ung DSU’er valgt som præsident i Ungdommens Nordiske Råd

28. oktober 2013   |   Jakob Esmann  |  Flere pressemeddelelser

Jakob Esmann fra Danmarks Socialdemokratiske Ungdom (DSU) blev søndag valgt som præsident i Ungdommens Nordiske Råd. Dermed skal den kun 20-årige dansker lede arbejdet blandt Nordens ungdomspolitikere. Reform af det nordiske samarbejde og det nordiske arbejdsmarked er fokusområder det kommende år.

Over 60 ungdomspolitikere fra alle nordiske lande og i alle partifarver var i weekenden samlet i Oslo til årlig session i Ungdommens Nordiske Råd. Ungdommens Nordiske Råd er de unges afdeling af Nordisk Råd, der siden 1952 har været den
vigtigste, politiske samarbejdsorganisation i Norden, og de unge skulle på
sessionen diskutere nordiske spørgsmål og vælge ny ledelse.

Valget til præsident var en sand gyser. Den 20-årige DSU’er Jakob Esmann slog den svenske liberale Johanna Lönn med resultatet 53 mod 52 stemmer.

”Jeg er stolt og ydmyg over resultatet. Det er ikke et overvældende resultat, så jeg vil som præsident gøre alt for at sikre, at alle føler sig hørt. Vi skal have en samarbejdende og pragmatisk tilgang, hvis vi skal forny og reformere det nordiske samarbejde,” udtaler den nyvalgte præsident.

Og debatten om Nordisk Råds fremtid er netop blevet kickstartet af Karen Ellemann, der med et indlæg i Berlingske kritiserede Nordisk Råd i dets nuværende form. Ifølge Jakob Esmann er det også nødvendigt at diskutere, hvad fremtiden og visionen er for det nordiske samarbejde.

”Nordisk Råd skal have en klar vision for, hvad man vil med samarbejdet. Den Europæiske Unions større betydning og forskellige allianceforhold som eksempelvis
NATO-medlemskaber har gjort, at det nordiske samarbejde har en særlig position.
Man kan altså få fornemmelsen af, at det nordiske samarbejde er mellem to
stole.  Derfor behøver vi en helt grundlæggende diskussion af, hvor man vil hen med det nordiske samarbejde og på hvilke områder vi skal samarbejde,” siger han. Forsamlingen valgte ”et fælles nordisk arbejdsmarked” som tema for det næste år.

”Arbejdsmarkedspolitikken ligger mit hjerte meget nært. Ungdomsarbejdsløsheden og problematikken omkring social dumping kan løses over landegrænserne. Ligeledes skal vi minimere grænsehindringerne i uddannelsessystemerne, sådan som den danske regering også lagde op til med sin aftale i foråret,” siger han.

Trods sine blot 20 år har Jakob Esmann været engageret i ungdomspolitik siden
2006, hvor han blev aktiv i sin lokale DSU-afdeling i Kolding. I dag sidder han
også i DSU's nationale forretningsudvalg, som han blev valgt til i maj 2012, og
har også tidligere været aktiv i organisationens samarbejde med søsterorganisationer i Europa.

Jakob Esmann er født i 1993, bosat i Aarhus og studerer tysk på AU. Han er også medlem af DSU’s forretningsudvalg. For yderligere kommentarer, kontakt Jakob Esmann på 28 33 80 69. Pressefoto kan downloades på www.dsu.net

Jakob Esmann

je@dsu.net