Ung DSU’er til tops blandt Nordens ungdomspolitikere

29. oktober 2012   |   Danmarks Socialdemokratiske Ungdom  |  Flere pressemeddelelser

Jakob Esmann fra Danmarks Socialdemokratiske Ungdom (DSU) blev søndag valgt til præsidiet i Ungdommens Nordiske Råd. Dermed skal den 19-årige dansker være med til at lede arbejdet blandt Nordens ungdomspolitikere. Han peger selv på indsatsen mod ungdomsarbejdsløshed som det vigtigste fokusområde i de kommende år.

Den 19-årige DSU’er Jakob Esman blev søndag valgt til præsidiet i Ungdommens Nordiske Råd (UNR). Det skete, da 85 ungdomspolitikere fra hele Norden var samlet til organisationens årsmøde i Helsingfors. Ungdommens Nordiske Råd er de unges afdeling af Nordisk Råd, der siden 1952 har været den vigtigste, politiske samarbejdsorganisation i Norden.

”Jeg er naturligvis hamrende stolt over den tillid, som der er blevet vist mig. Jeg glæder mig rigtig meget til at være med til at varetage så mange ungdomspolitikeres interesser. Og selvfølgelig er det ekstra sjovt at være socialdemokrat, på et tidspunkt, hvor socialdemokraterne sidder i regering i både Danmark, Norge, Island, Finland og Åland”, lyder det fra det nyvalgte præsidiemedlem.

Det var den socialdemokratiske gruppe i UNR, som havde indstillet Jakob Esmann til præsidiet. Posten som formand for UNR gik til finnen Silja Borgarsdóttir Sandelin fra centergruppen. Jakob Esmann er ikke i tvivl om, hvad han vil kæmpe for at sætte øverst på dagsordenen i den kommende periode:

”Fra min nye position vil jeg arbejde ihærdigt for, at det i højere grad er ungdommens sager, der kommer på dagsordenen i Nordisk Råd. Vi har en kæmpe udfordring med den massive ungdomsarbejdsløshed i flere nordiske lande, men hvis vi samarbejder, kan vi måske nedbringe ledigheden blandt de unge. Generelt har de nordiske lande meget til fælles i arbejdsmarkedspolitikken, så der påligger også Nordisk Råd en særlig opgave i at forsvare vores arbejdsmarkedsmodel og overenskomstsystem.”

Trods sine blot 19 år har Jakob Esmann været engageret i ungdomspolitik siden 2006, hvor han blev aktiv i sin lokale DSU-afdeling i Kolding. I dag sidder han også i DSU's nationale forretningsudvalg, som han blev valgt til i maj måned, og har også tidligere været aktiv i organisationens samarbejde med søsterorganisationer i Europa. Nu glæder han sig til at sætte mere fokus på det nordiske samarbejde:

”Det nordiske samarbejde virker måske lidt fjernt for de mange. I dag tænker vi rigtigt meget på EU, når vi taler grænseoverskridende politisk samarbejde. Men jeg mener, at der er en masse potentiale i det nordiske samarbejde. Vi har en fælles historie og kulturarv, og vores samfund ligner hinanden meget. Både hvad angår velfærd og arbejdsmarked. Derfor kan vi lære rigtig meget af hinanden”, slutter det nyvalgte præsidiemedlem.

For yderligere kommentarer, kontakt Jakob Esmann på 28 33 80 69. Pressefoto kan downloades på www.dsu.net.

Jakob Esmann

je@dsu.net