Toreby kirke

07. april 2008   |   Forlaget Underskoven  |  Flere pressemeddelelser

Bibelske budskaber i Toreby kirke

Til anmeldelse

Bogen Bibelske budskaber i Toreby kirke beskriver Toreby kirkes mange billeder, symboler, tegn og tekster. Kirken, der ofte kaldes en ”domkirke, blandt vore landsbykirker”, er rig på fine udsmykninger, der underbygger bibelske budskaber. Bogen er illustreret med 75 billeder fra kirken, som alle vidner om det store udvalg af interessante udsmykninger, der findes i Toreby kirke. Bogen og kirken bevidner, at der også udenfor København findes mange kirker, der er værd at besøge for deres udsmykninger.

Forfatter og sognepræst Svend Aage Nielsen har tjent i Toreby kirke i snart 42 år, hvilket har givet ham stor indsigt i kirkens udsmykning. Ved at sætte sig ind i denne kirkes udsmykning, forklarer Svend Aage Nielsen, kan man også bedre sætte andre kirkers udsmykninger i sammenhæng med den kristne historie. Svend Aage Nielsen siger også: ”Meget ofte kan det der siges og høres i kirken, understøttes af dens budskaber. Kommer man i den som søgende og oplever at være alene med den, giver det tid til mere fordybelse. Dens rige udsmykning op gennem dens otte århundreder viser både tradition og nytolkning i kirkens historie lige fra begyndelsen til enden af det bibelske budskab”

Svend Aage Nielsen har siden 1966 været præst i Toreby på Lolland. Han er forfatter til bøgerne ’Kierkegaard og Regensen’, ’John F. Kennedys livssyn’, ’Kærlighedens revolution’, ’Næstekærlighed – i trafikken’, ’Livet gad jeg ønske jer’, ’Om Toreby kirke’ og ”Digte og erindret”. Svend Aage Nielsen er desuden formand for Kennedy Selskabet.

Læs mere om forfatteren og hans udgivelser på:

www.svendaagenielsen.dk

og

www.kennedysociety.dk

Yderligere informationer fås hos Forlaget Underskoven, tlf. 33 15 05 15.

Svend Aage Nielsen: Bibelske budskaber i Toreby kirke

ISBN: 978-87-92259-45-5

Aftaleforlaget

I kommission hos Forlaget Underskoven