Støt lungekræftramte familier lørdag d. 26. april i København

09. april 2014   |   Patientforeningen Lungekræft  |  Flere pressemeddelelser

Lungekræft er den kræftsygdom, som dræber flest danskere - blandt andet fordi sygdommen ofte opdages for sent. Kom og vær med, når Patientforeningen Lungekræft sætter fokus på lungekræft og samler ind til lungekræftramte familier lørdag d. 26. april ved Nytorv på Strøget i København.

Hvert år får over 4.000 danskere konstateret lungekræft, og lungekræft har de senere år overhalet brystkræft som den kræftform, der dræber flest danske kvinder. Alligevel kender hver fjerde ikke symptomerne på lungekræft, viser en undersøgelse, som YouGov gennemførte for Patientforeningen Lungekræft i efteråret. Derfor sætter Patientforeningen Lungekræft fokus på lungekræftsymptomer og vigtigheden af tidlig diagnose med kampagnen ”Vi elsker dine lunger - pas godt på dem”. Lørdag d. 26. april kl. 10-14 kan du møde dem på Nytorv, Strøget i København.

Balloner mod lungekræft
På kampagnestanden kan du tale med en sygeplejerske og få målt din lungefunktion, og du kan støtte lungekræftramte familier ved at sende en ballon til vejrs. For hver afsendt ballon donerer medicinalfirmaet Roche 50 kr. til oplevelsesgavekort til lungekræftramte familier. Uddelingen af balloner starter kl. 10.30, og kl. 12 sendes ballonerne til vejrs. Du kan også støtte ved at købe T-shirts, termokrus eller skrabelodder, hvor du kan vinde flotte præmier.
Læs mere på www.vielskerdinelunger.dk.

Fakta:
Symptomer på lungekræft:

Hvis du oplever følgende symptomer, er det en god ide at gå til lægen. Det er ikke sikkert, det er lungekræft, men hellere gå til lægen én gang for meget end for sent. Tidlig diagnose kan redde liv.

• Smerter i skulder og arm
• Blodigt opspyt
• Hæshed i flere uger
• Hyppige lungebetændelser
• Åndenød
• Smerter i brystet
• Hoste i mere end seks uger
Læs mere på www.vielskerdinelunger.dk

Fakta om lungekræft:
• Hvert år får over 4.000 danskere konstateret lungekræft, og tallet er stigende.
• Lungekræft har de senere år overhalet brystkræft som den kræftform, der dræber flest danske kvinder.
• Lungekræft er den kræftsygdom, der dræber flest danskere.

Fakta om Patientforeningen Lungekræft:
• Patientforeningen Lungekræft er en landsdækkende uafhængig forening for mennesker med lungekræft og deres pårørende, som samarbejder med Kræftens Bekæmpelse.
• Patientforeningen Lungekræft arbejder for at forbedre forholdene for lungekræftramte - bl.a. ved at tilbyde støtte og vejledning, holde temamøder og deltage i den offentlige debat for at sætte lungekræft og lungekræftramtes forhold på mediernes og politikernes dagsorden.
• Læs mere på Patientforeningen Lungekræfts hjemmeside www.lungekraeft.com

Karina Kvisgaard Molecule Consultancy