Søndag Aften september 2013

Søndag Aften - www.søndagaften.dk/arkiv

S P T E M B E R   2 0 1 3

Finanslov flytter 1 milliard
Regeringens finanslovsforslag flytter langt flere penge end sædvanligt. Konsekvenserne er ikke gennemskuelige. Kunsthåndværk og design får en merbevilling.

Det norske kulturløfte
Siden 2005 har Norge haft en ambitiøs kulturpolitik, kaldet Kulturløftet. Bevillingerne til kultur er voldsomt forøget – men kunstnerne er overset.

Kulturløftets virkninger
Kulturløftet, som har dannet grundlag for den nuværende norske regerings kulturpolitik siden 2005, har medført et væsentligt forøget kulturbudget. Virkningen varierer dog stærkt mellem de forskellige kulturområder.

Et Kulturløft på dansk?
Kan det norske kulturløft importeres til Danmark?

Det norske kulturvalg
9. september går nordmændene til valgurnerne. Meningsmålinger tyder på at kulturløftet bliver historie.

Drop Manifesta i Rusland
Den centrale kunstbiannale Manifesta skal i 2014 afholdes i Rusland. Drop planerne.

Bøgernes verden
I anledning af at den mangeårige forlægger Per Kofod trækker sig tilbage og overhænder sit forlag til Lindhardt & Ringhof, blev der den 28. august 2013 holdt et seminar under overskriften Bøgernes verden, og mere præcist omhandlende "- hvad det kræver at skrive og få udgivet og læst (kvalitets)litteratur, og hvordan vilkårerne ændrer sig." Forfatteren Martin Glaz Serup var en af talerne på seminaret, her er hvad han sagde:

CulturClip

Oktober udgave udkommer søndag aften 6. oktomber.

Søndag Aften - www.søndagaften.dk/arkiv
Støttet af  Kulturministeriets bevilling til almenkulturelle tidsskrifter
Udgives af Forlaget Underskoven ApS
Store Kirkestræde 1