Skræddernes svar på Just-Eat

09. december 2020   |   Nordic Tailors  |  Flere pressemeddelelser

Nu er det skræddernes tur til at få nye klæder, mener vi hos Nordic Tailors. Vi har vendt det gamle skrædderfag på hovedet og tilpasset det til nutidens behov, med online bestilling, præcis som når du bestiller din favorit pizza på nettet. Løsningen falder på et tørt sted, for de mange skrædderier, som lider under Coronakrisen.

Nu er det skrædderens tur til at få nye klæder. Vi har, med vores skrædderikoncept, Nordic Tailors, vendt det gammeldags fag om til et nyt og moderne koncept, med en portal der samler landets bedste skrædderier.

Vi har ladet os inspirere af andre koncepter, der samler de dygtigste og bedste aktører inden for branchen ét sted, nemlig online på www.nordictailors.dk. Portalen skal gøre det nemt at finde frem til en god skrædder, uden at gå på kompromis med kvaliteten, og samtidig skabe mere gennemskuelighed i de forskellige muligheder for tøjreparation og tilpasning, og ikke mindst hvad det koster.

Alt dette med fokus på vores vision om, at sætte langt større fokus på tøjreparationer og tilpasninger, for et mere naturligt tøjforbrug.



Inspiration fra takeaway branchen


Virksomheden har eksisteret siden 2015, men tager nu konceptet til et nyt niveau. Det seneste år er blevet brugt på at tilpasse og skræddersy den bedste løsning til kunderne. 

Alle skrædderopgaverne bestilles online hjemme fra sofaen, ligesom når du bestiller din mad over nettet.


>>Vi har løbende forsøgt at tilpasse vores koncept, så det passer til forbrugerne og hvad der er behov for og efterspørgsel efter lige nu. De første par år af virksomhedens levetid, har vi brugt på at lære branchen og behovet ordentligt at kende, da vi var ret grønne på området i starten<< fortæller ejerne af virksomheden, Ebru Topal og Alexander Stricker.


Vi har netop lige lanceret vores partnerkoncept, inspireret af konceptet omkring bestilling af takeaway online, hvor forskellige skrædderier i hele landet kan blive en del af Nordic Tailors. Partneren bliver godkendt af Nordic Tailors, som sikrer kvaliteten af et godt håndværk, mere gennemskuelige priser og en nem og hurtig måde at betale online på. Samtidig skaber Nordic Tailors synlighed for de skrædderier, som er en del af konceptet, da mange af skrædderierne har svært ved at komme ud over lokalområdet. Her bliver de eksponeret på en anderledes måde og får muligheden for at skabe sig en langt større kundebase.


>>Vi har oplevet stor interesse fra skrædderierne både i Jylland, på Fyn og Sjælland. Faktisk havde vi regnet med at der skulle noget overtalelse til, men det har slet ikke været nødvendigt. Vi har allerede en del partnere med fra starten, og der bliver ved med at komme nye på hele tiden.<< Alexander Stricker (ejer og stifter).


>>Desværre har vi, i den seneste tid, set at det går dårligt for nogle skrædderier, på grund af coronakrisen. De har færre opgaver og er nødt til at afskedige personale eller i værste fald lukke skrædderiet efter mange års arbejde. Det er trist at se. Derfor er vi rigtig glade for, at kunne hjælpe med vores nye setup, som kan sikre skrædderiet en større kundebase og langt flere skrædderopgaver end hvad de er vant til.<< Ebru Topal (ejer og stifter).


>>Med vores nye portal sikrer vi kunden en ordentlig kvalitet, mere gennemskuelige priser og et større overblik over hvad man egentlig kan bruge en skrædder til i dag. Det er typisk de bekymringer man gør sig, når man skal vælge en skrædder. Hos os ved kunderne hvad de kan forvente, ligemeget hvilket skrædderi, der udfører opgaven<< Alexander Stricker (ejer og stifter).


>>Skrædderfaget har manglet en opdatering, og vores nye løsning er helt sikkert en måde hvorpå at gøre det mere up-to-date<< Alexander Stricker (ejer og stifter).



Gammelt fag i nye klæder


Det gamle erhverv har været her sålænge vi alle kan huske. Nu mener vi, at det skal friskes op og fornyes, så det matcher nutidens behov bedre.


>>Stort set alle fag flytter online og skrædderiet er ingen undtagelse. Det kan godt være at man ikke kan lægge et par bukser op online, men man kan samle de bedste i faget ét sted, og lade kunden selv vælge ud fra pris, kvalitet og andre kunders anmeldelser<< Ebru Topal (ejer og stifter).


Fra start havde vi en vision om, at gøre skrædderiet, og dermed tilpasninger og reparationer, langt mere tilgængeligt for den enkelte forbruger, ligemeget hvor i landet man er bosat. Vi har siden begyndelsen i 2015 haft meget fokus på genbrug i form af reparationer, tilpasninger og upcycling af kundens eget tøj, som en del af et mere bæredygtigt tøjforbrug.


>>Vi vil gerne indrømme, at det ikke har været nemt at overbevise folk om at få repareret og fornyet, fremfor at smide ud. Men det er altså den vej vi er nødt til at gå, hvis der skal skabes en nogenlunde balance i vores tøjforbrug herhjemme. Så skal vi til at tænke mere i reparationer og tilpasninger. Hvis vi skal komme det her til livs med det enorme tøjspild og tøjproduktion, som en stor miljøsynder, så skal vi alle til at tænke anderledes om hvordan vi forbruger vores tøj. Vi startede Nordic Tailors med visionen om, at gøre danskernes tøjforbrug mere naturligt, forstået på den måde, at vi skal få repareret i stedet for at skifte ud<< Alexander Stricker (ejer og stifter).



Nye muligheder for skrædderierne


Vi mener ikke, at så mange er klar over hvilke muligheder der rent faktisk ligger hos skrædderen. 


>>Man tænker måske slet ikke i de baner med, at skrædderen rent faktisk kan redde favoritjakken eller de slidte jeans, som er slidt på grund af cykelsadlen. Det er den tanke vi skal prikke lidt til<<, fortæller stifterne.


>>Vi har i lang tid kunne forbruge som vi ville, og et par bukser til 300 kr. har måske ikke betydet det store i forhold til, at få dem repareret fremfor at købe et nyt par. Men det er netop den tankegang vi skal vende, for ligemeget hvad, så ligger der en langt længere levetid på tøjet end hvad vi forbruger lige nu - faktisk hele 80% af tøjets levetid er tilbage*, når vi smider det væk<< Alexander Stricker (ejer og stifter).


>>Vi vil med platformen skabe langt større fokus på hvad forbrugeren kan bruge en skrædder til, og opfordre til at se mulighederne i tøjet fremfor at smide det ud eller give det til genbrug med det samme<< Ebru Topal (ejer og stifter).


>>Det er nu vi skal vinde frem med sådanne løsninger på tekstilproblemet og ikke først om 5 år. Danskerne skal allerede fra 2022 sortere tekstilaffald separat, ifølge den nye “Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi”**. Før tekstilerne bliver til affald, skal vi bare vænne os til at få det repareret<< Alexander Stricker (ejer og stifter).


Platformen er samtidig noget som vi forventer, vil gavne skrædderierne rundt om i landet, og komme faget til gode på længere sigt. Vi er sikre på, at det er vejen frem for skrædderiernes overlevelse og samtidig en løsning på problematikken omkring tøjproduktion og tøjspild. Vi ser det som en gylden mulighed for skrædderierne, i forhold til at blive opdaget og set, på en ny måde, og ikke mindst skabe en større kundekreds.


>>Det er vigtigt at det enkelte skrædderi er repræsenteret online, da det er her vi som forbrugere finder mange af vores informationer i dagligdagen. Det gælder både kontaktoplysninger, priser og ikke mindst noget historie og information om skrædderiet, så vi ved hvem vi lægger vores yndlingsbukser ned til<< Alexander Stricker (ejer og stifter).



Erhvervslivet skal ændre tankegang


Samtidig mener vi, at det ikke kun er forbrugerne, som kan gøre brug af de mange muligheder i forhold til at få repareret og forandret. Det store ansvar ligger ligesåvel ude hos de mange producenter og forhandlere. 


>>Vi mener at de mange tøjproducenter og forhandlere gerne må være lidt mere åbne i forhold til, at begynde at se de mange muligheder. Altså at se det som forretningsmæssige fordele fremfor en hæmsko for omsætningen. På forhandler- og producent siden, har vi mødt en del modstand, da mange erhvervsdrivende kan være bange for at undergrave sin egen forretning, hvis man pludselig skal tilbyde reparation fremfor at kunden skal købe nyt<< fortæller ejerne.


Vi har gennem tiden haft møder med mange af de store spillere på markedet, og ofte møder vi det samme svar. >>Virksomhederne synes som oftest at initiativet lyder interessant, men de har svært ved at bryde normen og være ‘firstmovers' på området<< fortæller Ebru Topal. 


Der er dog nogle virksomheder, som kan se mulighederne, heriblandt onlinegiganten Boozt.com, som i forbindelse med kampagner, tilbyder skrædderservice af kundernes tøj igennem Nordic Tailors. I kundedatabasen er også skjortevirksomheden Barons, som blandt andet er kendt fra Løvens Hule.


>>Vi er utroligt stolte af vores samarbejde med de forskellige virksomheder, og er glade for at de tør at gå forrest sammen med os. Vi er samtidig helt sikre på, at mange flere virksomheder stille og roligt får øjnene op for de mange muligheder der rent faktisk er. Det kræver bare lidt omstrukturering i forretningsmodellen<< fortæller Alexander Stricker.




Vil du også prøve at få tilpasset eller repareret dit tøj, så gå ind på www.nordictailors.com hvor du kan læse mere om konceptet og bestille dine skrædderopgaver.



Kontakt:


Alexander Stricker, stifter & medejer af Nordic Tailors

alexander@nordictailors.com

Tlf. 40 54 95 52



Ebru Topal, stifter & medejer af Nordic Tailors

ebru@nordictailors.com

Tlf. 28 30 52 36 



Boozt.com

Kontakt til Boozt.com - Daniela Brecht - dabr@boozt.com - +46 0729721856



Kilder:


*Rapport fra Nordisk Ministerråd

Ifølge en rapport fra Nordisk Ministerråd har 80 procent af det tøj, vi smider ud, 80 procent af levetiden tilbage - det kunne altså gøre gavn andre steder - https://taenk.dk/test-og-forbrugerliv/ferie-og-fritid/toejspild/toej-saadan-skader-produktionen 


**Artikel fra Miljø- og Fødevareministeriet:

Link - https://mst.dk/service/nyheder/nyhedsarkiv/2020/jul/separat-indsamling-af-tekstiler-erfaringer-fra-6-lande/


Miljøstyrelsens inspirationskatalog omkring cirkulær tøjproduktion 

Link til katalog - https://mst.dk/media/196801/cirkulaere-initiativer-fra-den-danske-tekstilbranche.pdf 


Link til website - https://mst.dk/service/nyheder/nyhedsarkiv/2020/jun/groenne-danske-tekstil-virksomheder-skal-inspirere-branchen/?fbclid=IwAR0aF4y5Fk3Q_CVl9Aidzxzfqa9wIK8_Y7FQefkfgC606fcylUBJyL_n0EU 




Om Nordic Tailors:

Nordic Tailors er en online portal, som forbinder skrædderierne med kunden.
Kunden kan sidde i ro og mag derhjemme, hvor alle bestillinger kan foretages og betales. Ordrebekræftelsen fra bestillingen vises herefter i skrædderiet, når kunden indleverer sit tøj og forklarer hvor præcist hullet sidder, eller hvordan oplægning skal være.

Herefter sørger skrædderiet for resten. Kunden har efterfølgende mulighed for at fortælle andre om sin oplevelse med skrædderiet, under partnerens egen side på www.nordictailors.com.

Nordic Tailors giver samtidig skrædderierne mulighed for at tilbyde afhentning & levering af kundens tøj.
Nordic Tailors vision er, at sætte langt større fokus på tøjreparationer og tilpasninger, for et mere naturligt tøjforbrug.