SUF, SFU og DSU: Radikal Ungdom er ungdomsfjendsk, historieløs og udansk

27. juli 2012   |   Danmarks socialdemokratiske ungdom  |  Flere pressemeddelelser

I den forgangne uge krævede Radikal Ungdom i alliance med de borgerlige ungdomsorganisationer, at der fra politisk hold gribes ind i sagen om Restaurant Vejlegården. Men sagen, der i korte træk handler om en arbejdsgiver, der ikke ønsker at aflønne sine medarbejdere ordentligt, kræver ifølge SUF, SFU og DSU overhovedet intet politisk indgreb.

De tre politiske ungdomsorganisationer er i chok over, at RU har slået pjalterne sammen med de blå om en udmelding, der i den grad strider imod tankegangen bag den danske model. For SUF, SFU og DSU efterlader det spørgsmålet om, hvorvidt de Radikale i en borgerlig regering ville bakke op om de højreorienterede partiers forslag om at indskrænke konfliktretten for fagforeningerne.

”Det er enormt chokerende, hvor lidt RU kender til historien; KRIFA har intet medlemsdemokrati. De er ikke en den af det fagretslige system, i modsætning til de traditionelle fagforeninger, hvilket betyder de kun kan benytte civilretssystemet. Det er ikke kun uansvarligt overfor KRIFAs enkelte kunder, det er dybt skadeligt for vores velfærdssamfund. At RU ignorerer så vigtige faktorer som dette er meget bekymrende. Vi skal som unge ikke kun have vores egen situation for øje i en tid med så høj arbejdsløshed. Det vil resultere i at vi går ud og underbyder hinandens arbejdsvilkår” siger Victoria Velásquez, talsperson fra SUF.

Formand for SFU Gry Möger Poulsen følger trop ved at sætte følgende ord på:

”RU’s kærlighedsaffære med de borgerlige og deres anti-fællesskabskurs er decideret ungdomsfjendsk! Den aktuelle sag viser jo, at hvis ikke vi unge forsvarer ordentlige løn og arbejdsvilkår i dag, så kan vi se frem til et lavtlønsarbejdsmarked med discount-overenskomster i fremtiden. Med de blå i hånden bærer RU lige nu benzin til det bål højrefløjen har tændt under fremtidens arbejdsmarked. Det er enormt usolidarisk, at RU deltager i det angreb og resultatet er slet og ret et svigt at vores generations fremtidsudsigter.”

Formanden for DSU, som tidligere har været begejstret for Socialdemokratiets samarbejde med de Radikale, er lige så chokeret og bekymret for fremtiden:

”Det kommer meget bag på mig, at RU stiller sig på den usolidariske side i det her spørgsmål. At de er blå ved jeg godt, men at de ligefrem gør sig til fortalere for de usolidariske fupforretninger er en stor overraskelse. Hvis er RU får sin vilje, så smadrer de fremtidens arbejdsmarkedet for vores generation. I forvejen vokser vi op i en tid, hvor arbejdsudbuddet vil betyde løndumping. Deres opbakning til de gule fupforretninger vil betyde endnu flere forringelser af vores arbejdsvilkår. Det vidner grundlæggende om, at RU er historieløse, usolidariske og enormt ungdomsfjendske.” siger DSUs formand Camilla Schwalbe.

Camilla Schwalbe

cs@dsu.net