SOSU-skolen Århus bygger nyt i kamp mod uret

20. august 2010   |   Nordic Byg A/S  |  Flere pressemeddelelser

Årstiderne Arkitekter og Fredericia Skurvogne har på to måneder løst SOSU-skolen Århus' store pladsproblemer. Selv om der er tale om et midlertidigt byggeri for de næste tre-fem år, hører det til blandt de allerbedste lokaler til formålet på samtlige parametre: Økonomi, indeklima, faciliteter, handicapvenlighed, energi, miljø, komfort osv.

SOSU-skolen Århus bygger
nyt i kamp mod uret

Årstiderne Arkitekter og Fredericia Skurvogne opfører ultramoderne skole på to måneder

SOSU-skolen Århus tager lige nu ekstra mange elever ind på uddannelserne. Behovet for mere plads er blevet løst af et helt nyt byggeri, hvis facader er beklædt med cementfiberplader, så det matcher perfekt med omgivelserne. Men faktisk er det kun meningen, at de 18 pavilloner, som bygningen er sammensat af, skal stå på stedet i tre år.

Til den tid er SOSU-skolens lejekontrakt med Fredericia Skurvogne nemlig udløbet, og de topmoderne undervisningsfaciliteter kan tages ned og sendes videre, hvis ikke man benytter sig af optionen om at forlænge aftalen med yderligere to år. Til den tid kan bygningen flyttes til en anden grund og være funktionel dér i løbet af en lille måned.

Bedst på alle parametre
Besøger man SOSU-skolen i dag, står man nu ikke med fornemmelsen af, at der er tale om et midlertidigt byggeri. Fredericia Skurvogne bygger nemlig deres pavilloner efter det seneste bygningsreglement, og byggeriet udføres efter de strengeste krav: Kvalitetsmæssigt, økonomisk, energimæssigt og miljømæssigt – samt ikke mindst sundhedsmæssigt. På den måde hører moderne pavillonbyggeri faktisk til blandt de allerbedste på samtlige parametre: Indeklima, faciliteter, handicapvenlighed, energi, miljø, komfort osv.

Høj kvalitet på ultrakort tid
Det er Årstiderne Arkitekter, som har udarbejdet projektet med pavillon-løsningen, og arkitekt, m.a.a. Ole Langballe fortæller, at man efter at have sendt opgaven i licitation valgte at entrere med Fredericia Skurvogne, fordi de både pris- og kvalitetsmæssigt leverede det det bedste bud. Fredericia Skurvogne A/S har udlejning som kernekompetence og har stået for udvikling, design, bygning, komplettering og færdiggørelse.

- Fredericia Skurvogne er en kendt spiller på markedet, og alt er lykkedes til fulde. Vi har fået høj kvalitet på ultrakort tid, og skolen er dertil blevet møbleret smukt og ergonomisk rigtigt, så helheden er virker utrolig indbydende. Derfor har vi kun hørt positive tilkendegivelser fra skolens ledelse, lærere og elever, siger han.

Mindst lige så godt som traditionelt byggeri
Direktør Per Mikkelsen, Fredericia Skurvogne, glæder sig naturligvis også over resultatet og fremhæver, at opgaven hos SOSU-skolen i Århus beviser, at man er i stand til at opføre midlertidige bygninger, der fungerer fuldt ud lige så godt som traditionelle bygninger – og som heller ikke i fremtoningen adskiller sig fra det eksisterende byggeri og det omgivende miljø:

- Når bygningen skal flyttes til et andet sted, vil den også til den tid være helt ajour med fremtidens bygningsreglement osv. Så de boks-moduler, SOSU-skolen i dag er bygget op af, kan bruges i mange år endnu, og de vil kunne passes ind i ethvert byggeri. Blandt andet derfor er vi i stand til at byde ind med så fornuftige priser på opgaver, der stiller meget høje krav til kvaliteten.

FAKTA OM BYGGERRIET

SOSU-skolens nye bygning er vedligeholdelsesvenlig og bygget i miljøvenlige produkter: Træ, gips, cembrit, linoleum osv.
Det gode indeklima sikres ved installation af Airmaster ventilationssystem, stop-solglas i vinduesruderne og udvendige markiser, mens handicapvenligheden er tilført byggeriet i form af ramper, handicaptoiletter, brede gange og brede døre, så man også kommer let og sikkert rundt i kørestol.
Det nyeste bygningsreglement er fulgt til punkt og prikke.
Bygningen kan flyttes til en anden grund og være funktionel i løbet af en lille måned, da den er konstrueret i et boks–system, der muliggør let byggeri med høj isoleringsevne.

Billedtekster:

DSC_0005:
SOSU-skolen Århus tager ekstra mange elever ind lige nu. For at få plads til alle er der opført en ny H-formet bygning (bagerst i billedet), som passer perfekt ind i arkitekturen.

DSC_0275:
De markante og brede ramper ved indgangene til vidner om, at der også er tænkt handicapvenlighed ind i SOSU-Skolen Århus' nye byggeri.

DSC_286:
SOSU-skolen i Århus er et bevis på, at der på kort tid kan opføres midlertidige bygninger, der fungerer fuldt ud lige så godt som traditionelle bygninger – og som heller ikke i fremtoningen adskiller sig fra det eksisterende byggeri og det omgivende miljø.

DSC_0288:
Cementfiberpladerne sikrer, at det midlertidige byggeri indgår i hele skolens arkitektoniske udtryk, og de har samtidig en positiv virkning på indeklimaet.