SF’s unge til regeringen: Opret en »samfundsbank«

19. september 2013   |   SF Ungdom  |  Flere pressemeddelelser

SF’s ungdomsorganisation vil have regeringen til at oprette en statslig bank. Ifølge de unge SF’ere, skal banken være med til at skabe en sundere banksektor, der er mindre fokuseret på profit.

Efter et omfattende arbejde med at finde frem til finanskrisens årsager har Rangvid-kommissionen fremlagt 18 anbefalinger om politiske tiltag til regeringen. Men forslagene er »utilstrækkelige«, mener SFU’s formand.

»Hvis regeringen vil sikre Danmark mod fremtidige kriser, skal der langt mere demokratisk kontrol med økonomien. Det vil en samfundsbank kunne sikre.« udtaler SF Ungdoms formand, Carl Valentin.

Siden 2008 har Finansiel Stabilitet overtaget hele 12 krakkede banker. Ifølge Rangvid-rapporten skyldtes en stor del af bankernes problemer nogle beslutninger, der blev taget af en lille personkreds på 17 magtfulde mennesker.

»En samfundsbank vil være med til at sikre, at der ikke sidder en lille gruppe mennesker, der ikke engang er demokratisk valgt, og har så stor magt over Danmarks økonomi, som topfolkene i Danske Bank f.eks. har.« siger Carl Valentin og tilføjer:

»Jeg blev virkelig skræmt, da jeg kunne læse i rapporten, at nogle få anderledes beslutninger i Danske Banks top kunne have resulteret i et statsbankerot. Hvis det var sket, havde krisen gået markant mere ud over almindelige mennesker, end den allerede har gjort, og arbejdsløsheden havde været enorm.«

Den såkaldte »samfundsbank« skal ifølge de unge SF’ere være et reelt alternativ til den private banksektor.

»Jeg tror, at mange danskere ville benytte tilbuddet, hvis de kunne investere deres penge i en ansvarlig, demokratisk samfundsbank. Spekulationen i finanssektoren har for længst taget overhånd, og det tror jeg, vi er mange, der gerne vil lave om på. Vi skal have en bank, der investerer danskernes penge i arbejdspladser i stedet for hovedløst at fokusere på at skabe overskud til sig selv.«

Både SF og Enhedslisten har tidligere foreslået, at man skulle oprette en samfundsbank, men forslaget har mødt hård modstand fra resten af folketingets partier.

-------------------------------

For yderligere kommentarer kontaktes:
Carl Valentin, landsformand for SFU
- 40580270
Carl@sfu.dk

Pressebillede: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11561748/M%C3%A5%20ikke%20fjernes/IMG_0109.JPG

Carl Valentin

carl@sfu.dk