SFU-formand: SF’s fornyelse er ikke spin

05. februar 2010   |   SF Ungdom  |  Flere pressemeddelelser

Villy Søvndals nye integrations-, værdi- og retspolitiske kurs er ikke spin, men derimod et udtryk for, at han og hans parti er blevet klogere. Det mener SF Ungdoms landsformand Pelle Dam.

Pressemeddelelse fra SF Ungdom, fredag d. 5. februar 2010

SFU-formand: SF’s fornyelse er ikke spin

Villy Søvndals nye integrations- og værdipolitiske kurs er ikke spin, men derimod et udtryk for, at han er blevet klogere. Det mener SF Ungdoms landsformand.

Det er kun for at trække vælgere over midten fra Venstre og Dansk Folkeparti, når Villy Søvndal kritiserer Holbergskolens særlige forældremøde for mødre og beder Hizb ut-Tahrir skride ad helvede til. Sådan forklarer mange politiske kommentatorer SF’s nye kurs på det integrations- og værdipolitiske område. SF Ungdoms landsformand Pelle Dam er uenig:

”SF’s nyorientering handler om indhold. Når vi er blevet skarpere i den integrations- og værdipolitiske debat er det ikke blot et spin for at tiltrække højrefløjens vælgere, det er et spørgsmål om, at vi er blevet klogere. Det samme gælder sådan set for retspolitikken,” udtaler Pelle Dam.

”At vores fornyelse medfører bedre meningsmålinger er dejligt, men det er altså ikke derfor, vi har fornyet os. Det er fordi vi mener det vi siger. Alt andet havde jo været ét stort vælgerbedrag,” tilføjer SFU-formanden.

Siden Villy Søvndal i foråret 2008 bad Hizb ut-Tahrir om at ”skride ad helvede til” har SF’s nye kurs været meget omdiskuteret. Pelle Dam bifalder moderpartiets fornyelse, men beklager, at SF ikke altid har været lige ærlig omkring reformationen af partiet:

”Når de nye politiske udmeldinger er blevet kritiseret har SF’s top somme tider haft en tendens til at forklare det hele med strategiske hensyn. Det synes jeg er ærgerligt, for i mine øjne er det ikke kun et strategisk ryk, SF har gennemført i de senere år – det er i mindst lige så høj grad et politisk ryk,” udtaler SF Ungdoms landsformand.

KONTAKT:
Landsformand Pelle Dam, 21 45 50 29, pelle@sfu.dk

SF Ungdom er Danmarks suverænt største ungdomsparti. Organisationens landsformand Pelle Dam er 22 år gammel og bosat på Amager med sin kæreste. Han har orlov fra sit studie på Journalisthøjskolen i Århus for at hellige sig posten som SFU-formand på fuld tid.

Pelle Dam

pelle@sfu.dk