SFU overrækker støtteerklæring til 3F i Vejle

27. juli 2012   |   SF Ungdom (SFU)  |  Flere pressemeddelelser

Fredag morgen overrækker 40 SFU’ere en støtteerklæring til 3F’s konflikt mod restaurant Vejlegården.

SFU-formand for SFU Gry Möger Poulsen udtaler:

”Vi tager til Vejle og støtter op om 3F fordi vi ikke ønsker et lavtlønsarbejdsmarked med discount-overenskomster. Hvis faglige organisationer begynder at konkurrerer om at indgå de billigste overenskomster med arbejdsgiverne vil det jo uomtvisteligt føre til dårligere løn og ringere arbejdsforhold. Den udvikling er meget skræmmende!”

Derfor tager en delegation af SFU’ere til Vejle fredag morgen og overrækker en støtteerklæring til de blokerende 3F’ere.

De borgerlige ungdomspartier har tidligere kastet sig ind i Vejlegården-sagen. I sidste uge fordømte både Liberal Alliances Ungdom, Radikal Ungdom, Venstres Ungdom , Konservativ Ungdom og Dansk Folkepartis Ungdom 3F og bakkede op om Krifa. Også partiet Venstre har kastet sig ind i debatten og foreslået at man gennem lovgivning skal indskrænke fagbevægelsens ret til at konflikte.

Gry Möger Poulsen mener at de borgerliges tankegang truer den danske model:

De borgerlige er jo helt ude i hampen med deres hetz mod den danske model og ordentlige forhold for lønmodtagerne i Danmark. Konsekvensen af Venstres forslag er jo, at udenlandske firmaer kan komme til Danmark med en overenskomst på 50, 25 eller 10 kr. i timen uden fagligt aktive må reagere. Det er begyndelsen på et decideret lønræs mod bunden. ”

Fredag d. 27. kl. 9.00 foran restaurant Vejlegården overrækker SFU støtteerklæringen til 3F.

Gry Moger Poulsen

gry@sfu.dk