SFU og DSU: SU-milliarder skal ikke gå til erhvervsskattelettelser

19. februar 2013   |   SF Ungdom  |  Flere pressemeddelelser

Regeringen er helt på afveje, når milliarderne fra SU-reformen skal bruges på skattelettelser til erhvervslivet, mener både SFU og DSU. De unge fra regeringens egne ungdomsorganisationer kan hverken se det fornuftige eller fair i at tage penge fra elever og studerende for at sænke selskabsskatten eller fjerne afgifter.

SFU-formand Gry Möger udtaler: ”Regeringen skyder helt og aldeles ved siden af, når der lægges op til at bruge midlerne fra SU-reformen på skattelettelser til erhvervslivet. Det ville være langt mere retfærdigt og klogt, at investere midlerne i bedre uddannelse. Både for Danmarks konkurrenceevne og for de unge, der nu skal holde for.”

DSU-formand Camilla Schwalbe fortsætter: ”Det er simpelthen et forkert fokus. Regeringens egen vision er at skabe den bedst uddannede generation nogensinde. Det kræver investeringer i de unge, ikke skattelettelser til erhvervslivet”

De to ungdomsorganisationer er grundlæggende imod nedskæringer på SU’en, da det vil ramme socialt skævt. DSU og SFU roser dog regeringen for de nye tiltag om afbureaukratisering, indsats mod SU-rytteri og tiltagene for en forbedret struktur på de videregående uddannelser.

DSU-formand Camilla Schwalbe udtaler: ”Vi frygter, at besparelserne vil ramme socialt skævt, særligt når det omhandler muligheden for at blive forsinket. Men vi er rigtig glade for, at regeringen nu forbedrer strukturen og fleksibiliteten på studierne.

SFU-formand Gry Möger uddyber: ”Vores største bekymring er, at det vil ramme de svageste studerende, der enten af personlige eller faglige årsager forsinkes. Men regeringen skal have ros for at sætte ind overfor SU-rytteri på ungdomsuddannelserne og afbureaukratiseringstiltagene på de videregående uddannelser. ”

For yderligere kommentarer, Kontakt

Camilla Schwalbe på 40955300 // Gry Möger på 22275009