SFU og DSU: Enhedslisten må komme ind i kampen

25. februar 2013   |   SF Ungdom  |  Flere pressemeddelelser

Regeringen har i dag fremlagt sit udspil til kontanthjælpsreform, der i særdeleshed ændrer indsatsen overfor de unge. Enhedslisten har kritiseret udspillet i skarpe vendinger, men de unge selv i DSU og SFU opfordrer Enhedslisten til at droppe automatreaktionerne. Enhedslisten må simpelthen komme ind i kampen for at rykke flere mennesker fra passiv forsørgelse til aktiv beskæftigelse og uddannelse, lyder det fra de to ungdomspartier.

SFU-formand Gry Möger udtaler:

”Alt for mange unge er på kontanthjælp og den bedste hjælp man kan give dem er en uddannelse. Det handler om at gøre systemet til et springbræt, der giver nye muligheder. Grundlæggende er det et udtryk for, at vi tror på, at alle har noget at bidrage med. Det er og bliver en falliterklæring, hvis unge bare får en check i hånden og så ellers må sejle i egen sø. Det synes jeg virkelig Enhedslisten burde bakke op om. Det ville være tiltrængt – fri os for automatreaktionerne og kom ind i kampen.”

DSU-formand Camilla Schwalbe uddyber:

Jeg synes Enhedslisten burde tage sig sammen og tro mere på menneskers værd. Unge skal ikke parkeres på kontanthjælp. De skal i uddannelse, så de kan få muligheden for at forfølge deres drømme. Det er simpelthen trist, at Enhedslisten stiller sig ud på sidelinjen frem for at bakke op om den vision. Man skal huske at midlerne fra de lavere ungesatser bruges på en bedre uddannelsesindsats.”

SFU og DSU hæfter sig nemlig særligt ved, at provenuet fra de lavere satser for uddannelsesparate unge bruges på at løfte uddannelsesindsatsen, at hjælpen til de svageste unge øges og at unge med mange problemer får en samlet sagsbehandler. Ungdomsorganisationerne er derimod lodret imod, at provenuet fra det øgede arbejdsudbud bruges på at sænke selskabsskatten.

For yderligere informationer kontakt:

Gry Möger på 22275009

Camilla Schwalbe på 40955300