SFU: DK skal med i samarbejde om finansskat!

23. juni 2012   |   SF Ungdom (SFU)  |  Flere pressemeddelelser

9 Europæiske lande har nu meldt ud, at de er interesserede i at indgå et samarbejde om en finansskat, da et samlet EU ikke kan blive enige. SFU opfordrer derfor på det kraftigste regeringen til at gå med i samarbejdet. Der er simpelthen ingen undskyldninger for at stå udenfor!

SFU-formand Gry Möger Poulsen udtaler: Som en af de eneste centrum-venstre regeringer i Europa burde Danmark gå foran i arbejdet for en finansskat. Vi har jo desperat brug for progressive finansieringskilder, så der kan komme kul på jobskabelsesinitiativerne og det er på tide, at de ansvarlige for krisen også er med til at betale regningen! Min opfordring er derfor, at Danmark med det samme går ind i samarbejdet.”

Kommissionen har slået fast, at en tobinskat i Europa ikke vil have en negativ effekt på væksten. Skatten kan have et positivt bidrag til væksten på mellem 0,2 og 0,4 %, hvis provenuet bruges til vækstfremmende investeringer. Kommissionens nyeste notater understreger hertil, at skatten kun i marginal grad vil ramme pensionsfonde, men derimod særligt vil ramme de kortsigtede computerstyrede handler.

SFU-formand Gry Möger Poulsen fortsætter:

Regeringens modstand mod en finansskat er håbløs. Der er mere end nogensinde før behov for at mindske spekulation og sikre midler til vækst. I et nyt samarbejde med 9 andre lande i Europa kan Danmark endda får stor indflydelse på det konkrete design af skatten. Men det handler om at være med fra starten – derfor er det nu, der skal rykkes!

Gry Moger Poulsen

gry@sfu.dk