SF Ungdom: VKO obstruerer bevidst egen målsætning

23. september 2010   |   SF Ungdom  |  Flere pressemeddelelser

Regeringen skærer ned på uddannelserne, vejledningen af de unge og på bustransporten til og fra skole. ”Det ligner en bevidst obstruktion af deres egen målsætning om at flere skal uddannes og at kvaliteten skal i top,” mener formanden for Danmarks største ungdomsparti.

Pressemeddelelse, torsdag d. 23. september 2010

SF Ungdom: VKO obstruerer bevidst egen målsætning

Forleden kom det frem, at andelen af en ungdomsårgang, der tager en ungdomsuddannelse, er faldet fra 79 til 78 procent i løbet af de sidste 12 år – på trods af regeringens målsætning om, at tallet skal helt op på 95 procent inden 2015.

I går kunne Ritzau så berette, at regeringen og Dansk Folkeparti nu også vil gøre det dyrere for unge at tage bussen til og fra skole. Det vil ifølge Gymnasieskolernes Lærerforening få konsekvenser for især de ressourcesvage studerende.

SF Ungdom råber nu vagt i gevær:

”Ikke nok med, at regeringen over de sidste ti år konsekvent har skåret ned på uddannelserne og dermed forværret kvaliteten. Ikke nok med, at de i foråret skar ned på vejledningen, så det blev sværere for de studerende at komme igennem ungdomsuddannelsen og vælge det rigtige studie. Nu gør man det så også dyrere at komme til og fra skole,” udtaler landsformand Pelle Dam fortørnet.

”Det ligner en bevidst obstruktion af deres egen målsætning om at flere skal uddannes og at kvaliteten skal i top,” udtaler SFU-formanden.

Han påpeger, at Socialdemokraterne og SF i et fælles finanslovsforslag har fundet 1,35 mia. til investeringer i uddannelse i 2011.

For yderligere udtalelser:
Kontakt SF Ungdoms landsformand Pelle Dam på mobil 21 45 50 29 eller mail pelle@sfu.dk.

SF Ungdom er Danmarks største politiske ungdomsorganisation med mere end 3.000 betalende medlemmer. Landsformand Pelle Dam er 23 år gammel og har været formand siden april 2009.

Pelle Dam

pelle@sfu.dk