SF Ungdom: Licensen skal betales over skatten

07. januar 2014   |   SF Ungdom  |  Flere pressemeddelelser

En ny Gallup-undersøgelse viser, at 45 procent af de 18-35-årige ville fravælge DR, hvis det indebar, at de kunne slippe for at betale licens. SF’s ungdomsorganisation forstår de unges frustration og opfordrer de danske politikere til at droppe licensen, som den er i dag, og i stedet opkræve den over skatten. Det vil ifølge SFU’s landsformand, Carl Valentin, sikre, at de unge ikke bliver ramt så hårdt.

”Personligt kender jeg rigtig mange unge, der ikke betaler licens, og selvom jeg selv gør, forstår jeg dem faktisk godt, for det er mange penge, når man er studerende. Stod det til SFU, droppede vi det håbløst forældede licenssystem og opkrævede pengene over skatten i stedet. Det ville spare os alle for en masse bureaukrati, og så ville det sikre, at unge og andre grupper med lav indkomst ikke ville blive ramt så hårdt”. Udtaler SFU’s landsformand, Carl Valentin.

SFU’erne ser ikke mange fordele ved licenssystemet, som det er i dag, og undrer sig over, at man ikke har ændret det for længst.

”Der er praktisk talt ingen mennesker, der hverken ejer en computer, et fjernsyn, en smartphone eller andet udstyr, der giver dem adgang til internet eller TV. Derudover har en undersøgelse har vist, at 96 procent af danskerne bruger et af DR’s tilbud i løbet af en uge. Alligevel er der omkring 180.000 husstande, der ikke betaler licens. Det betyder, at licensen bliver højere for dem, der betaler, og så koster det kassen med alt det bureaukrati, der følger med, når licensen skal opkræves. Alle de problemer ville man komme ud over, hvis man gjorde licensen skattefinansieret.” Uddyber Carl Valentin.

Selvom SFU’erne ikke er begejstrede for licensen, som den er i dag, afviser de dog blankt at afskaffe public service.

”At afskaffe public service vil være katastrofalt for demokratiet. Det er helt afgørende, at vi har en god, skattefinansieret, objektiv og reklamefri nyhedsdækning. Det får vi bl.a. med DR’s kanaler, og det er vigtigt at holde fast i.” Slår SFU-formanden fast.

-------------------------------

For yderligere kommentarer kontaktes:
Carl Valentin, landsformand for SFU
- 40580270