RU og DSU: afskaf elevplaner og nationale tests!

21. december 2012   |   Danmarks Socialdemokratiske Ungdom  |  Flere pressemeddelelser

Danmarks Socialdemokratiske Ungdom og Radikal Ungdom danner fælles front mod et overset element i regerings folkeskoleudspil.

Ditte Søndergaard, formand for RU udtaler:

"Regeringens folkeskoleudspil tager på ingen måde et opgør med VKOs uddannelsespolitiske værdikamp. De Nationale Test består i regeringsudspillet, og det er problematisk, at vi ikke gør op med denne mani med at måle og veje. Radikale Venstres valgslogan var “Vi tror. Også på lærerne”. Hvad blev der af denne tillid til lærerne? “

Camilla Schwalbe uddyber:

”De nationale tests skal afskaffes. De gavner hverken lærerne eller eleverne. Det er dybt problematisk, når lærerne indretter undervisningen efter spørgsmålene i testen uden at have fokus på helheden i undervisningen.”

De Nationale Test blev indført for at kunne måle skoler op imod hinanden, og de obligatoriske elevplaner for at sikre regulering af omsorg fra lærer til elev. RU og DSU ønsker dem afskaffet hurtigst muligt. Formand for DSU, Camilla Schwalbe, udtaler:

"Folkeskolereformen skal sikre tillid - men hvor er opgøret med den detailregulering som styrer lærernes hverdag? Elevplaner er et glimrende pædagogisk værktøj for nogle elever, men, at det fortsat er obligatoriske elevplaner, der præger hverdagen, er ikke et tegn på vilje til at styrke fagligheden, tilliden til lærerne eller en fordel for eleven."

DSU og RU afkræver regeringen svar på ovenstående kritik, som den selv har fremført, da den var i opposition. DSU og RU ønsker en folkeskole, der bygger på tillid og faglighed i undervisningen.

Camilla Schwalbe

cs@dsu.net