Problemer med el-cyklers batterier

30. april 2014   |   Toprobot.dk  |  Flere pressemeddelelser

El-cyklers batterier er meget dyre og holder generelt ikke særlig længe. Forhandlerne oplyser ikke om dette, og det er vanskeligt at komme igennem med sin reklamationsret på el-cykelbatterier. Sådan kan man let forstå hovedbudskaberne i TV-programmet Kontant, som i aftes blev vist på DR1. Denne udlægning ærgrer indehaver Johnny Nielsen fra Toprobot.dk, som importerer og forhandler el-cykler. Han oplever programmets budskaber som unuancerede og myteskabende, og han tænker, at det måske kan afholde nogen fra at få glæde af at købe en el-cykel.

Her går han derfor i rette med nogle af de myter, som bliver bragt til torvs i programmet.

Myte nr. 1: Et el-cykelbatteri er dyrt at udskifte.
"Det er korrekt, at et nyt lithium-ion-batteri til en el-cykel koster mange penge. I indslaget nævnes priser på omkring 3000 kr. for et lille standardbatteri på 8,8-10 Ah, hvilket formentlig er realistisk. Men det nævnes ikke, at man kan købe en cykel med et ordentligt batteri fra start og derved helt undgå at slide det op alt for hurtigt," svarer Johnny Nielsen, Toprobot.dk.

Myte nr. 2: Et batteri til el-cykel kan repareres og blive bedre end nyt for 500 kr.
"Det er sandt at el-cykelbatterier ofte kan repareres. I mange tilfælde endda med godt resultat. Jeg har fået repareret flere batterier til forskellige maskiner for uheldige kunder, men har desværre flere gange oplevet utilfredsstillende resultater. Derfor foretrækker jeg oftest at udskifte de få uheldige kunders batterier," svarer Johnny Nielsen, Toprobot.dk.

Myte nr. 3: Forhandlerne oplyser ikke om den dårlige levetid på de dårlige batterier
"Det er ærgerligt at disse kæder, hvor det ikke er fagfolk, der betjener kunderne, skal være alene om at repræsentere branchen. Hos os - og mange andre ordentlige steder - får man ikke blot information om, at et batteri skal betragtes som en sliddel. Man får oven i købet gode, saglige instruktioner om, hvordan batteriet bedst vedligeholdes, så det holder længst muligt," svarer Johnny Nielsen, Toprobot.dk.

Myte nr. 4: Det kan være vanskeligt at hævde sin reklamationsret
"Det er desværre rigtig nok. Forbrugerklagenævnet har afgjort en sag om et batteri til en robotplæneklipper, hvor en forhandler fik medhold i, at han ikke behøvede at lade batteriet falde ind under reklamationsretten, fordi det må betragtes som en sliddel *). Hos os ser vi bort fra denne afgørelse og bytter batterier, hvis de ikke kan holde i de to år. Med den kvalitet af batterier, som vi bruger, er dette en meget begrænset udgift for os. Men den forhandler, som bliver hængt ud i tv-programmet, kan altså godt have juraen på sin side, og det ville have været mere hæderlig journalistik, hvis dette også var fremgået af udsendelsen," svarer Johnny

Myte nr. 5: El-cykelbatteriers styring sikrer ikke batterierne mod underspænding
"Man må jo stole på eksperten, som fortæller at batterierne på de billige el-cykler ikke er sikret mod underspænding. Men det er ikke dækkende for hele branchen. Da jeg skulle vælge leverandører af såvel cykler som reservedele, lagde jeg et stort arbejde i at sikre, at mine kunder får en kvalitet, som jeg kan stå inde for. Desuden anbefaler jeg som sagt også 20 Ah batterier - altså batterier med mindst dobbelt så stor kapacitet som de, der blev vist i tv-programmet. Så selv hvis batteriet styring skulle svigte, vil et højkapacitets batteri naturligvis sjældnere blive udsat for underspænding end et lavkapacitetsbatteri, der bruges til sit yderste," svarer Johnny Nielsen, Toprobot.dk.

Myte nr. 6: Når batteriet er brugt, må man stå af og gå
"Den første uheldige kunde i tv-programmet fortæller, at hun måtte stå af og gå, fordi hendes batteri gik i stykker. Jeg kan selvfølgelig ikke svare for alle markedets el-cykler, men samtlige af de el-cykler, jeg har set, fungerer som ganske almindelige cykler, hvis batteriet er fladt. Og vælger man en cykel med ordentlige gear, vil det næsten altid være mindre belastende at cykle end at gå," svarer Johnny Nielsen, Toprobot.dk.

Johnny Nielsen svarer gerne på spørgsmål om el-cykler og deres batterier.

*) Link til Forbrugerklagenævnets afgørelse om, at et batteri er en sliddel: http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/husholdningsapparater-og-isenkraem/batteri-til-robotstoevsuger-holdt-op-med-at-virke?tc=8D04369A11964E24B362743494B9D8C9

Johnny Nielsen

johnny@toprobot.dk