Plantedrik producenten Dryk indgår gigantaftale i Kina

23. februar 2021   |   Dryk ApS  |  Flere pressemeddelelser

Den danske producent af tredje-generations plantedrikke Dryk, har indgået en gigantaftale om levering af virksomhedens plantedrikke til en række cafékæder på det kinesiske marked. Kunderne tæller nogle af verdens største brands indenfor segmentet.

Kineserne har traditionelt været tedrikkere, men med moderniseringen af det kinesiske samfund og indtoget af flere store vestlige cafékæder, er antallet af kinesere som drikker kaffe vokset med næsten eksplosiv fart. De første fem 40-fods containere med Plantedrikke fra Dryk, forlader fabrikken i denne uge og de forventes være klar til servering på caféer i blandt andet Shanghai i slutningen af april 2021. Når aftalen er fuldt implementeret, skal der sendes over 200 40-fods containere med plantedrikke til Kina om året.

- Vi er naturligvis meget glade for aftalen i Kina, og det er en stor cadeau til både vores team og produkter. Skal jeg pege en ting, som var udslagsgivende for at kineserne valgte os som leverandør, så er det, at de oplevede at vores plantedrikke bare smager bedre, og det er vi selvfølgelig stolte af, fortæller adm. direktør i Dryk Christian Christensen.

Dryk plantedrikkene sælges på en lang række internationale markeder i Asien og EU. Aftagerlandene er pt. Singapore, Taiwan, Filippinerne, Polen, Litauen, Holland, Grækenland og nu Kina, og der forhandles om nye distributionsaftaler med partnere i en lang række nye lande.

Allerede fra starten satte folkene bag Dryk fokus på det asiatiske marked. Asiaterne er nemlig vant til, at drikke plantebaserede produkter, da store dele af befolkningen i regionen er laktoseintolerante og dermed ikke tåler komælk. 

- Vi oplever meget stor interesse for vores plantedrikke ude i verden, fordi de er i blandt de allerbedste på markedet og den slags rygtes hurtigt i et marked med under 60 registrerede varemærker på verdensplan, siger Christian Christensen.

Salget af plantedrikke er nærmest eksploderet på verdensplan de seneste år. Det er en global trend som umiddelbart kun ser ud til kun at være begrænset af den tilgængelige produktionskapacitet. For eksempel steg salget af havredrik i England med over 70% sidste år, og i Sverige skiftede ca. 6% af befolkningen i 2019 komælken ud med plantebaserede alternativer og en tilsvarende trend ses nu også i Danmark.

Dryk blev etableret i foråret 2020 og virksomheden har siden oplevet massiv vækst. De seneste måneder har væksten været over 30% om måneden, og med aftalen i Kina, som virksomheden forventer vil levere en omsætning på op mod 70 millioner kroner om året, når den er fuldt implementeret, så er der ikke noget der tyder på, at vækstkurven knækker foreløbigt på Dryk kontoret på Stevns.

I Danmark sælges plantedrikkene fra Dryk primært via Foodservice-leverandører og her er Hørkram, INCO, AB Catering og BC Catering blandt partnerne, som leverer til caféer, restauranter og kantiner. Dryk har satset hårdt på at udvikle café-segmentet, og virksomheden har i dag eksklusive aftaler med bl.a. Lagkagehuset, Riccos Kaffebarer og Coffee Collective.  Plantedrikkene fra Dryk findes ikke i detailhandelen, men sælges direkte til slutkunden som abonnement via Dryks hjemmeside. Den model har været en langt større succes end forventet og Dryk har i dag over 3000 kunder i databasen.

Dryk ejes i dag af den tidligere Coop chef Christian Christensen, designeren Camilla Behr og den grønne iværksætter og tegner Anders Morgenthaler.