Personlig sikkerhed i lommeformat

25. marts 2013   |   Miraca.dk  |  Flere pressemeddelelser

De såkaldte overfaldsalarmer har længe været et populært fænomen i USA. Nu begynder de så småt at gøre deres indtog i Danmark.

Mange forældre vil kunne nikke genkendende til situationen. Det er fredag aften, og husets teenager er i byen eller til fest med vennerne. Klokken er mange, men man har ikke lyst til at være den overbekymrede forælder, der ringer hvert andet minut og tjekker, om alt er okay. Samtidig er det umuligt at få lukket et øje, før den unge søn eller datter vender trygt hjem og smækker døren i bag sig.

Med en personlig alarm i lommen kan den unge imidlertid begive sig ud på egen hånd, uden at forældrene skal ligge søvnløse af bekymring. Den personlige overfaldsalarm udsender en skinger sirene, som hyler med 120 decibel, når den aktiveres. Det er mere end en almindelig tyverialarm til hjemmet og nok til at afskrække eventuelle overfaldsmænd. Samtidig tiltrækker lyden opmærksomhed for folk i nærheden, som kan gribe ind.

Større interesse i Danmark

De personlige alarmer har været populære i USA i mange år, men i Danmark er de først lige begyndt at dukke op. Den megen opmærksomhed på vold i nattelivet har øget interessen for personlig sikkerhed blandt danskerne. Det mener Carsten Kvist, som ejer sikringsselskabet Miraca.dk. Han er netop begyndt at forhandle de små alarmer.

”Jo flere overfald man hører om, jo større bliver markedet for det her,” siger han.

Alarmen minder i sin udformning om en lille cykellygte. Den passer snildt i lommen på et par jeans, spændt fast om håndleddet eller skjult under trøjen. Hvis der opstår en situation, som eskalerer voldeligt, aktiverer man den ved at hive en lille split ud, som sætter sirenen i gang.

Det handler om tryghed

Alarmerne er praktiske og billige på grund af den simple udformning. Men for de fleste er det noget helt andet, der tæller. ”Det handler om tryghed og sjælefred,” forklarer Carsten Kvist fra Miraca.dk:

”Jeg har talt med mange, som synes, at det er en rigtig god ide. Især mange forældre kunne godt tænke sig sådan en til deres unge teenagedøtre, når de går ud om aftenen.”

Fra USA ved man, at også mange ældre finder øget tryghed i at gå med overfaldsalarm.

Vedhæftet foto af en overfaldsalarm.
Forslag til billedtekst: Overfaldsalarmen fås i flere farver - her ses den i lyserød til teenagepigen.