Operaen farves turkis den 8. maj

22. april 2014   |   KIU - Patientforeningen Kræft I Underlivet  |  Flere pressemeddelelser

Kun 1 ud af 3 kvinder med æggestokkræft er i live efter fem år, blandt andet fordi sygdommen ofte opdages for sent. Derfor sætter KIU - Patientforeningen Kræft I Underlivet nu fokus på æggestokkræft og symptomer på sygdommen ved at oplyse Operaen i København i et turkis lys på International Dag For Æggestokkræft torsdag d. 8. maj. Verden over oplyses kendte bygninger i den gode sags tjeneste denne dag, bl.a. Operahuset i Sydney.

- 7 ud af 10 tilfælde af æggestokkræft opdages først, når kræften har bredt sig fra æggestokkene til andre organer - og på det tidspunkt er det ofte for sent. Kun 1 ud af 3 kvinder med æggestokkræft er i live efter fem år. Men flere kunne helbredes, hvis sygdommen blev opdaget og behandlet i tide. Derfor sætter vi fokus på æggestokkræft og symptomer ved at oplyse operaen i København i et turkis skær på International Dag For Æggestokkræft torsdag d. 8. maj, fortæller Birthe Lemley, som er formand for KIU - Patientforeningen Kræft I Underlivet og selv fik konstateret æggestokkræft i 2001.

Formålet med International Dag For Æggestokkræft er at bekæmpe æggestokkræft ved at sætte fokus på symptomer på sygdommen og vigtigheden af tidlig opsporing. Dagen markeres verden over ved, at en række kendte bygninger oplyses, bl.a. Operahuset i Sydney. I Danmark kører der desuden et videospot om symptomerne på æggestokkræft på A-apotekerne. Her kan man også få udleveret en folder om sygdommen udgivet af patientforeningen KIU.

Kræften sidder i æggestokkene – men opleves i maven
- Symptomerne på æggestokkræft opleves ofte i maven. Det kan for eksempel være oppustet mave, som varer ved, daglige mavesmerter eller en følelse af tyngde i maven, appetitløshed og påfaldende træthed - symptomer som mange slår hen og ikke forbinder med æggestokkræft, hvilket gør æggestokkræft svær at opdage i tide. Derfor skal du tage symptomerne alvorligt og reagere hurtigt ved at gå til læge. Og være vedholdende og tro mod det, du selv mærker. Du har ikke nødvendigvis æggestokkræft, fordi du oplever disse symptomer. Men det er vigtigt at få symptomerne undersøgt, fortæller Birthe Lemley.

Lyt til din krop, kvinde
Hun bakkes op af Peter Vedsted, som er professor ved Institut for Folkesundhed, Forskningsenheden for Almen Praksis, Aarhus Universitet, som bl.a. forsker i tidlig opsporing:

- Det er utroligt vigtigt, at kvinder lytter til deres krop. Når jeg i forbindelse med min forskning har talt med kvinder, som har fået konstateret æggestokkræft i et sent stadie, siger de ofte, at de godt kunne fornemme, at noget var galt, men de kunne jo ikke mærke en knude eller lignende, og de ville ikke gå til lægen for ingenting. Og derfor er de først gået til lægen sent i forløbet, hvilket kan have alvorlige konsekvenser. Jo hurtigere diagnosen bliver stillet, jo bedre er chancen for at blive helbredt, fortæller Peter Vedsted.

Tag OPDAG-testen og se, om du har symptomer på æggestokkræft
Driller maven – mere end den plejer? Så kan det være tegn på æggestokkræft. På www.opdag.nu kan du tage OPDAG-testen og se, om du har symptomer, du skal reagere på – det tager kun 60 sekunder og kan redde liv.
Læs mere på www.opdag.nu eller KIUs hjemmeside www.kiuonline.dk

___

Fotos: Foto af Operaen oplyst i turkis samt KIUs logo og foto af KIU-formand Birthe Lemley er vedlagt i høj opløsning.

For yderligere information, kontakt venligst:
• Formand for KIU Birthe Lemley på telefon 4087 2809
• Peter Vedsted, professor ved Institut for Folkesundhed, Forskningsenheden for Almen Praksis, Aarhus Universitet på telefon 2083 8259

Symptomer på æggestokkræft:
• Oppustet mave, som varer ved
• Påfaldende træthed
• Daglige mavesmerter eller følelse af tyngde i maven
• Appetitsløshed/madlede

Læs mere på www.opdag.nu eller KIUs hjemmeside www.kiuonline.dk

Om International Dag For Æggestokkræft
• 8. maj er International Dag For Æggestokkræft – en dag som siden 2013 markeres verden over.
• Formålet med dagen er at bekæmpe æggestokkræft ved at sætte fokus på æggestokkræft og symptomer på sygdommen.

Om æggestokkræft:
• Æggestokkræft rammer oftest kvinder omkring og efter overgangsalderen.
• Kun 1/3 er i live efter fem år. Flere kunne helbredes, hvis æggestokkræft opdages og behandles i tide.
• Symptomerne på æggestokkræft opleves ofte i maven. Symptomerne er desuden diffuse og opleves forskelligt fra kvinde til kvinde, hvilket gør æggestokkræft svær at opdage i tide.
• Derfor er det vigtigt, at du lytter til din krop, reagerer hurtigt ved at gå til lægen, hvis du oplever symptomer på æggestokkræft, og insisterer på at få foretaget alle de nødvendige undersøgelser.
• Du har ikke nødvendigvis æggestokkræft, fordi du oplever disse symptomer. Men det er vigtigt at få symptomerne undersøgt.

Om KIU - Patientforeningen Kræft I Underlivet:
• KIU er en landsdækkende forening, som hjælper og støtter kvinder, der har eller har haft kræft i underlivet, samt deres pårørende.
• KIU er en selvstændig patientforening støttet af Kræftens Bekæmpelse.

Pressemeddelelsen er udarbejdet og udsendt på vegne af KIU - Patientforeningen Kræft I Underlivet.

Karina Kvisgaard Molecule Consultancy

kak@moleculeconsultancy.com