Nyt initiativ: DANSKE BANKS SAMVITTIGHED

07. februar 2013   |   SF Ungdom  |  Flere pressemeddelelser

En række medlemmer af SF Ungdom har i dag stiftet initiativet Danske Banks Samvittighed (DBS).

Danske Bank vil i dag fremlægge deres åreregnskab, men banken har længe ikke levet op til aktionærernes forventninger. Spørger man de unge SF’ere skyldes det i høj grad, at banken ikke har formået at tage ansvar for deres rolle i samfundet.

Formand for SF Ungdom og medinitiativtager til DBS, Gry Möger Poulsen udtaler:

Sidste år mødte jeg og en række SFU’ere op på Danske Banks generalforsamling som aktionærer. Vores budskab var enkelt. Det er på tide Danske Bank udviser samfundssind og bidrager til  oprydningen efter krisen. Det er det eneste fair og det er tilmed i bankens egen interesse, hvis de vil genvinde danskernes tillid. Desværre lyttede direktionen ikke til vores opfordring. Tværtimod har de gjort det stik modsatte senest med deres nye gebyrhykleri. Derfor har vi nu startet initiativet Danske Banks Samvittighed.”

Initiativet har til formål at organisere så mange aktionærer som muligt, der ønsker en anden udvikling i banken.

Gry Möger Poulsen fortsætter:

Vi håber, at rigtige mange danskere, der er kunder eller aktionærer vil bakke op om vores initiativ. Vi vil møde op på Danske Banks generalforsamling igen i år og stille 3 forslag om øget samfundsansvar, som vi allerede har sendt til bankens bestyrelse. Vi opfordrer ledelsen til at se dette initiativ som en hjælpende hånd til at få forbedret bankens image. Noget man hidtil ikke er lykkedes med. Der skal nye boller på suppen - og vi tilbyder kvit og frit 3 nye forslag til bankdirektionen.”

Særligt bankens bebudede gebyrer har betydning for initiativet. Hertil udtaler Gry Möger Poulsen:

Det er absurd, at banken har krav på hjælp fra skatteyderne, når det går skidt, men når skatteyderne så stiller krav tilbage om f.eks. en fair gebyrpolitik, så er banken pludselig en helt almindelig virksomhed, hvis prissætning offentligheden ikke må blande sig i. Det er dybt hyklerisk og usammenhængende.”

De unge har allerede oprettet en facebookside ”Danske Banks Samvittighed” (http://www.facebook.com/DanskeBanksSamvittighed?fref=ts), hvor det er muligt at blive en del af initiativet og hvor man også kan læse, hvilke forslag, der er blevet sendt til Danske Banks bestyrelse.

For yderligere information om foreningen kan man kontakte Mina Bernardini (50577425 // mina@sfu.dk).

Gry Möger Poulsen

gry@sfu.dk