Nyt bygningsreglement dømmer danskproducerede vinduer ude

20. januar 2009   |   Fischer Windows Skandinavien  |  Flere pressemeddelelser

Bygningsreglementet stiller fra næste år større krav til vinduernes miljø- og energiegenskaber, men danske vinduesfirmaer får svært ved at leve op til de nye krav. Fischer Windows fra Silkeborg har de sidte fem år leveret døre og vinduer, som lever op til kravene i BR 2010.

Nyt bygningsreglement dømmer

danskproducerede vinduer ude

Bygningsreglementet stiller fra næste år større krav til vinduernes miljø- og energiegenskaber, men danske vinduesfirmaer får svært ved at leve op til de nye krav. Fischer Windows fra Silkeborg er undtagelsen

Af hensyn til miljøet og klimaforandringerne skal hele verdens befolkning reducere energiforbruget og CO2-udledningen, og i Danmark finder man det største enkeltpotentiale i en udskiftning af døre og vinduer i den eksisterende boligmasse. Halvdelen af det danske energiforbrug går nemlig til opvarmning, og den varmeregning kan halveres blot ved at efterisolere og anvende de produkter, som opfylder kravene i det Bygningsreglement, der træder i kraft i 2010.

- Så både for miljøet og for de boligejere os, der skal betale varmeregningen, er der god fornuft i at overveje, om ikke det er nu, der skal nye energirigtige døre og vinduer i huset, siger direktør Leon Jensen, Fischer Windows.

- Desværre er det i dag kun en lille del af de vinduer, der sælges i Danmark, som lever op til det nye Bygningsreglements krav. Ganske vist sælges stort set samtlige energibesparende glas med en lav u-værdi, men når u-værdien fra næste år skal udregnes på hele vinduet, altså glas, karm og ramme, besidder kun ganske få de lovbestemte egenskaber, fortæller han.

Det var med disse skærpede krav for øje, at han for fem år siden bestemte sig for at etablere en virksomhed, der i god tid inden 2010 kunne tilbyde danskerne de nye, energirigtige vinduer.

- I Tyskland har man i mange år fremstillet døre og vinduer, som opfylder 2010-kravene. I dag ligger standarden for de tyske produkter langt over de danske, og tyskernes forudseenhed er sammen med den store produktionsvolumen forklaringen på, at vi hos Fischer Windows sælger klima- og energirigtige vinduer til priser, som klarer sig fint  - også i sammenligningen med vore danske konkurrenter, som endnu ikke er klar til 2010-udfordringen, forklarer Leon Jensen.

Profilerne til Fischer Windows’ døre og vinduer kommer fra Europas tredjestørste producent, aluplast GmbH, og de leveres med op til otte luftkamre. Mangelen på de isolerende luftkamre er den væsentligste årsag til, at et typisk dansk træ- eller træ-/aluvindue ikke kan præstere tilstrækkelig gode u-værdier. De fleste dansk fremstillede plastvindues-profiler leveres i dag kun med tre luftkamre, og det er heller ikke tilstrækkeligt til at imødekomme 2010-kravene.

PVC-materialet, der bruges til Fischer Windows’ døre og vinduer, har lang levetid, og da det er 100% genanvendeligt, er det også på lang sigt skånsomt for miljøet. Profilerne er lydisolerende, farveægte og kræver kun et absolut minimum af vedligeholdelse. Samtidig giver den intelligente opbygning af PVC-profilerne mulighed for at indoperere et utal af funktioner, så man til ganske få penge f.eks. kan bestille skræddersyede vinduer, der åbner og lukker i alle retninger.

Fischer Windows er hjemmehørende i Silkeborg, men leverer de energieffektive og miljøvenlige vinduer og døre over hele landet.

Leon Jensen

lj@fischerwindows.com