Nyborg demonstrerer imod gifttransport fra Australien

10. november 2010   |   Fællesinitiativet Stop Gifttransporten  |  Flere pressemeddelelser

Saybia-forsanger Søren Huss leverer underholdning og flere folketingsmedlemmer holder tale når "Fællesinitiativet Stop Gifttransporten" lørdag demonstrerer imod transport af kemikalieaffald fra Australien.

Pressemeddelelse fra Fællesinitiativet Stop Gifttransporten

NYBORG DEMONSTRERER IMOD GIFTTRANSPORT FRA AUSTRALIEN

Motivationen til denne demonstration er at få miljøministeren til at stoppe for importen af HCB-affald fra Australien, da vi mener, at transporten på over 20.000 kilometer er for farlig. Selv den mindste risiko for forurening er for stor, derfor mener vi at både Danmark og Australien skal overholde deres forpligtelser i Basel- og Stockholmkonventionen og behandle affaldet lokalt. Denne sag har været fuld af fortielser og ufuldstændig argumentation. Vi vil vise at ikke bare Nyborg er imod dette, men hele Danmark.

Hvornår?
Lørdag den 13. november 2010 fra kl. 10:30

Hvor?
Fra Midtermolen på havnen til Torvet i Nyborg.

Hvad?
Demonstration imod den forestående transport af det australske minefirma Oricas farlige HCB-affald fra Botany Bay til Nyborg.

Hvem?
Mette Gjerskov, MF (A), Karsten Hønge, MF (SF), Ella Maria Bisschop-Larsen, Præsident Danmarksnaturfredningsforening, Jens Ellegaard, Nej til toksiner, samt en hilsen fra Poul Nyrup Rasmussen, oplæst af Mette Blix.

De musiske indslag består af Søren Huss, Rasmus Lyberth samt Lars Fuhr.

Indkalder: Fællesinitiativet Stop Gifttransporten

Medindkaldere: SFU-Nyborg – SF, Nyborg – Enhedslisten (afd. Østfyn) - NTN, Nej til Toksiner i Nyborg– Danmarks Naturfredningsforening – NOAH Friends of the Earth – Preben Petersen – Karin Di Martini – Johnny Wichmann – Morten Larsen – Inger Juncker – Jens Ellegaard – Mette Blix – Henning Larsen – Andreas Nielsen – Pia Jensen – Lise Christensen m.fl.

For mere information kontakt:

Ansvarlig for demonstrationen, Anders Wase Hansen (Formand SFU Nyborg)
mail: anders@wasehansen.com

PR-ansvarlig, Christian Vedel Sørensen, (Bestyrelsesmedlem SFU Nyborg)
Mail: christian.vedel.soerensen@gmail.com