Ny undersøgelse: Et flertal af danskerne ønsker doggybags på restauranter for at mindske madspild

23. juli 2012   |   Stop Spild Af Mad  |  Flere pressemeddelelser

Størstedelen af danskerne vil gerne have de gode rester fra middagen på restauranten med hjem i en doggybag. Det fastslår en ny analyse foretaget af TNS Gallup for forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad. Undersøgelsen viser dog, at doggybags på restauranterne skal håndteres diskret, eftersom princippet stadig er lidt af et tabu i herhjemme.

Man har jo selv betalt for maden på en restaurant, så hvorfor ikke tage de gode rester med hjem? Doggybag er i USA et udbredt fænomen, men indtil videre er det ikke slået igennem i Danmark på samme måde. Ny undersøgelse fra TNS Gallup for Stop Spild Af Mad foretaget i 1. halvår 2012, viser imidlertid, at mange danskere er positivt indstillede overfor doggybags – om end de ønsker en smule diskretion.

Gallup-analysen viser, at 55% af de adspurte vil tage imod en doggybag, hvis de havde diskret og nem adgang til den. 46% vil spørge efter en doggybag, fordi handlingen tydeligt signalerer, at de ønsker at mindske madspild og personligt ønsker at gøre en indsats. Og hele 61% vil tage imod en doggybag, hvis tjeneren venligt og af sig selv tilbyder at pakke den ekstra mad i en doggybag. Men kun 12% af de adspurgte har dog prøvet at bede om en doggybag på en restaurant/café i Danmark.

Undersøgelsen viser en tendens til, at kvinder er mere positivt indstillede overfor doggybags end mænd. Desuden går kvinderne mere op i, at maden skal være pakket pænt, ikke er rodet sammen og hurtigt kan komme hjem på køl.

Videre er de unge mere positive overfor doggybags end de ældre. Jyder er lidt mere skeptiske overfor doggybags end folk på Sjælland. Folk som bor i hovedstæderne samt folk med lavere indkomst er de mest positivt indstillede overfor doggybags.

”Med denne undersøgelse kaster vi nyt lys på tabuet om doggybags – og forhåbentligt inspirerer vi restaurationsbranchen med nogle konstruktive forslag. Det har længe være kendt, at danskerne opfatter doggybags som tabu. Men de nye tal viser, at flere vil være tilbøjelige til at bede om en doggybag, hvis restauranterne kunne håndtere sådanne på en mere diskret måde,” siger initiativtager til undersøgelsen Selina Juul, stifter af forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad.

”Madspildet i restauranter og storkøkkener er betydeligt. Ifølge de nyeste tal fra Nordisk Ministerråd spilder de danske storkøkkener ca. 140.000 ton mad om året. Rapport fra Unilever Food Solutions peger på, at 80% af forbrugerne i den vestlige verden går op i, hvor meget mad, der spildes, når de spiser ude. Samtidig viser tal fra Kost & Ernæringsforbundet, at 95% af kantinelederne kender til spild af tilberedt mad - altså spild udenfor køkkendøren. Selvom doggybags er et amerikansk fænomen, og portionerne i Danmark er noget mindre end i USA, er doggybags et interessant redskab til mindre madspild, som bør udforskes. Udover at forhindre madspild, kan doggybags jo også udgøre et nyt reklamemedie, så vi opfordrer industrien til at kigge nærmere på mulighederne.”

Anne Marie Fogh Larsen fra Suhrs Madakademiet og rådgiverpanelmedlem i Stop Spild Af Mad ser positivt på doggybags: ”Doggybags/box er en super god idé f.eks. til småtspisende gæster og børn. Mange børn kan teste deres smagsløg på nye og spædende retter i stedet for altid at skulle have samme børnemenu. Forældre behøver ikke at være bange for, at børnene enten ikke kan lide maden eller ikke får spist det hele – det kan gemmes og blive spist, når barnet igen er sulten. Det giver ro, når hele familien er på restaurant – forældrene slapper af, børnene får lyst til at spise nye ting, og hvis der er lidt lang tur hjem, kan ”jeg er sulten” problematikken løses med det samme, nemlig ved at åbne doggybag/box’en. Hvis barnet har lyst til at prøve retter, der ikke lige er fra børnemenuen, er det ikke noget problem, hvis barnet ikke kan spise det hele – familien kan tage det med hjem og spise det senere.”

Anne Marie Fogh Larsen fortsætter: ”Det gælder også for de langsomt- eller småtspisende – hvis spisestedet ikke servere halve portioner, kan løsningen blive, at gæsterne tager halvdelen med hjem og nyder dagen efter. Der skal udtænkes en smart og funktionel løsning på en doggybag, så den tilgodeser at maden bliver opbevaret optimalt f.eks. en doggybag/box med separate rum til det forskellige. Hvis ikke doggybagen er indbydende, når man åbner den hjemme, er der risiko for, at maden ryger ud der i stedet for at blive spist.”

Line Jacobsen og Kannika Thomsen fra Professionshøjskolen Metropol, som var med til at udvikle undersøgelsen, støtter budskabet: "Det skal ikke være pinligt at bede om at få sin mad med hjem fra en restaurant eller en café, for man er i sin gode ret til at kunne nyde det senere, så man også undgår madspild. Vi har oplevet at være på en restaurant, hvor både tjenere og kokke kom ud og brokkede sig over, at vi ønskede at få vores rester med hjem. Det var en underlig oplevelse. Det skal være muligt at få maden man har betalt med hjem – nemt, diskret og uden brok," siger Line Jacobsen og Kannika Thomsen fra Professionshøjskolen Metropol.

Indtil videre tilbyder kun få danske restauranter doggybags, men trenden er ved at brede sig. Albertslund Kommune, som sammen med Stop Spild Af Mad er medunderskriver på Miljøministerens Charter om Mindre Madspild, har gjort det til en mærkesag. Takket være Agenda Center Albertslund har hele 14 restauranter i Albertslund Kommune indført doggybags. Miljømedarbejder Zacharias Madsen fra Agenda Center Albertslund fortæller: "I Albertslund har vi rigtig gode erfaringer med doggybags. Da vi fortalte spisestederne om idéen med doggybags for at reducere madspildet, kunne langt de fleste se det fornuftige i at indføre doggybags. Derfor er det i dag muligt at få sine madrester med hjem på mange spisesteder i Albertslund. Det er Agenda Centrets klare udtryk at flere og flere albertslundere, restauratører og kantiner er blevet opmærksomme på at undgå madspild.”

Tidligere på året satte forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad fokus på doggybags med den frivillige kampagnefilm med Snobberne Fritz og Poul med hjælp fra skuespillerne Martin Buch og Rasmus Botoft. Større fokus på at gøre op med tabu om doggybags er også een af kampagneanbefalinger fra kampagnen mod madspild ”For Resten Danmark”, som blev lanceret i samarbejde med Forbrugerrådet, Stop Spild Af Mad og Landbrug & Fødevarer i starten af sommeren.

 

Fakta om doggybags undersøgelsen:

Link til undersøgelsen: http://www.tns-gallup.dk/tns_gallup/ugens_gallup/tekst/58467_Stop_spild_af_mad.pdf

Feltperiode: 22.-27. marts 2012

Målgruppe: Repræsentativt udvalgte vælgere landet over på 18 eller derover

Metode: GallupForum (webinterviews)

Stikprøvestørrelse: 1.119 personer

Stikprøven er vejet på køn, alder, region, uddannelse og partivalg ved FV11

Akkreditering: Enhver offentliggørelse af resultater, der stammer fra denne undersøgelse, skal være anført følgende kildeangivelse: ”Kilde: TNS Gallup for Stop Spild Af Mad

En stor tak til frivilige bidrag til doggybags undersøgelsen fra:

Camilla Kann Fjeldsøe, Associate Director, TNS Gallup

Kannika Thomsen, Professionshøjskolen Metropol

Line Jacobsen, Professionshøjskolen Metropol

Anne Marie Fogh Larsen, Suhrs Madakademiet

 

Yderligere information: www.stopspildafmad.dk

Pressekontakt: Jakob Dreyer, tlf. 40 72 06 01      

Kontaktperson:

Jakob Dreyer

40 72 06 01

jakob.dreyer@dreyerkvetny.dk

Afsender:

Stop Spild Af Mad

c/o Dreyer+Kvetny, Overgaden Oven Vandet 10
1415 København K

40 72 06 01

jakob.dreyer@dreyerkvetny.dk

http://www.stopspildafmad.dk