Ny trend: Robotplæneklippere bor i arkitekttegnede huse

31. marts 2014   |   Husqvarna  |  Flere pressemeddelelser

En ny trend har vundet indpas. Robotplæneklippere får navne og huse, de kan bo i. Husqvarna har taget tendensen til sig og bortauktionerer specialdesignede huse og robotplæneklippere på Lauritz.com. Auktionen starter 24. april, og pengene går til et godt formål. For de fingernemme er det også muligt at bygge sit eget hus ud fra designernes tegninger.

Flere og flere haveejere individualiserer deres robotter ved at give dem navne og endda bygge særlige huse til dem. Ikke fordi det er nødvendigt, men fordi de gerne vil gøre noget ekstraordinært. Tendensen har inspireret Husqvarna til at kontakte fem af de bedste arkitekter i Nordeuropa for at få hver af dem til at designe et hus til Husqvarnas robotplæneklipper kaldet Automower® og sætte deres eget præg på selve robotplæneklipperen. Et af Danmarks mest kendte arkitektfirmaer, BIG – Bjarke Ingels Group har løst opgaven i Danmark. Resultatet blev et smukt buet hus, som tydeligt udtrykker BIG’s organiske designstil.

Huset skaber nye muligheder i haven

”Jeg sætter stor pris på Husqvarnas simple design, som passer fint ind i vores tanke om, at arkitektur og design skal kunne forbedre omgivelserne og skabe nye muligheder. Det har været udgangspunktet for vores design af såvel hus som Automover®. I det her tilfælde skaber vores hus en lomme i græsplænen og derved en lille bakke, som fx kan bruge til at lege på. I modsætning til et traditionelt hus tager det ikke plads fra haven, men skaber derimod en lille landskabelig kvalitet i robottens naturlige habitat, græsplænen” forklarer Andreas Klok Pedersen.

Byg eller køb dit eget hus

Alle tegninger, billeder og instruktioner til at bygge BIG’s hus er tilgængelige påhttp://www.husqvarna.com/dk/automower-house-2014/. For de mindre fingernemme er det muligt at købe både det danske og de andre nordeuropæiske huse og de specialdesignede robotplæneklippere via en online auktion på www.Lauritz.com i perioden 24. april til 6. maj. Alle pengene går til et velgørende formål efter den enkelte arkitekts valg – i Danmark Røde Kors.

Om BIG repræsenteret ved Andreas Klok Pedersen

Partner og designchef hos BIG

Udvalgte projekter: Den danske pavillon ved Shanghai World Expo 2010 og New Tallinn City Hall i Estland.

Valg af velgørenhed: Røde Kors, www.rodekors.dk