Ny hjemmeside sætter fokus på alkoholvaner: Test dine alkoholvaner - Drikker du for meget?

11. april 2014   |   Lundbeck Pharma A/S  |  Flere pressemeddelelser

Ca. 860.000 danskere er storforbrugere af alkohol - er du en af dem?

Det er en myte, at alkoholafhængighed kun rammer manden på bænken. Alkoholafhængighed rammer både mænd og kvinder i alle samfundslag. Et vedvarende storforbrug af alkohol ændrer hjernens kemi – og dét, der måske startede som en hyggelig vane, kan udvikle sig til et reelt afhængighedsforhold. På Drik-mindre.dk kan du teste dine alkoholvaner og få gode råd om, hvordan du kan skære ned på dit alkoholforbrug. Her kan du også få gode råd om, hvordan du kan hjælpe, hvis du er bekymret for, om én du kender, drikker for meget.

Læs mere på Drik-mindre.dk der er udviklet af Lundbeck Pharma A/S.

Fakta om alkohol og sundhed

• Alkohol er forbundet med mere end 60 forskellige sygdomme, bl.a. kræft, hjertekarsygdomme og sindslidelser, og er hvert år skyld i 3.000 dødsfald i Danmark.
• Sundhedsstyrelsen anbefaler, at man som kvinde drikker højst 7 genstande om ugen, og som mand højst 14 genstande om ugen.
• Ifølge Sundhedsstyrelsen har man en høj risiko for at blive syg på grund af alkohol, hvis man som kvinde drikker mere end 14 genstande om ugen, og som mand mere end 21 genstande om ugen. Det gør ca. 860.000 danskere, som dermed er storforbrugere af alkohol.
• Der er store regionale variationer i alkoholforbruget: Der er flest storforbrugere i region Hovedstaden og færrest i Nordjylland.
• Ca. 585.000 danskere har et skadeligt alkoholforbrug, dvs. de drikker så meget, at deres fysiske eller mentale helbred kan tage skade.
• Ca. 140.000 danskere er afhængige af alkohol.
• Alkoholafhængighed skyldes ikke manglende viljestyrke - det er en sygdom, der kan behandles. Der findes lægemidler og terapi, som kan hjælpe alkoholafhængige med at skære ned på forbruget eller stoppe helt med at drikke.
• Læs mere på www.Drik-mindre.dk, der er udviklet af Lundbeck Pharma A/S.
(Kilder: www.Drik-mindre.dk og Sundhedsstyrelsen)

Fotos fra hjemmesiden og QR-kode til hjemmesiden er vedhæftet

Pressemeddelelsen er udarbejdet og udsendt på vegne af Lundbeck Pharma A/S