Ny formand for DSU vil sætte lighed på dagsordenen

05. maj 2014   |   Danmarks Socialdemokratiske Ungdom  |  Flere pressemeddelelser

Danmarks Socialdemokratiske Ungdom har i weekenden d. 2.-4. maj afholdt organisationens 40. kongres. Her blev 24-årige Alexander Grandt Petersen valgt som ny formand for de unge socialdemokrater.

På organisationens kongres i weekenden, blev Alexander Grandt Petersen valgt som
ny formand for Danmarks Socialdemokratiske Ungdom. Alexander Grandt Petersen
afløser Camilla Schwalbe, der siden maj 2012 har været forbundsformand for DSU.
Efter en velafholdt kongres ser den nye formand nu frem til at trække i arbejdstøjet;

”Jeg glæder mig ubeskriveligt meget til at tage fat på den store udfordring, der venter mig. Det er fuldstændigt afgørende, at Danmark trækkes i en mere socialdemokratisk retning, hvor flere mennesker får mulighed for at realisere deres potentiale i et samfund baseret på værdierne om et stærkt og solidarisk fællesskab”, udtaler Grandt Petersen.

De 235 delegerede på DSU’s kongres brugte endvidere weekenden på at diskutere kursen for DSU’s politiske virke i de kommende to år. Og den nye forbundsformand er

ikke i tvivl om, hvad den første store kamp bliver;

”Den stigende økonomiske ulighed må og skal bekæmpes. Siden 2001 har vi oplevet en tiltagende ulighed i Danmark, som vi ganske enkelt ikke kan være bekendt. I DSU ønsker vi et samfund med lige muligheder for alle, uanset forældrenes pengepung. Det er det vi risikerer at give køb på, hvis vi fortsat accepterer en udvikling, hvor forskellen mellem rig og fattig bliver større og større”.

De unge socialdemokrater kræver derfor, at regeringen skal sikre, at værdierne i samfundet for fremtiden bliver mere ligeligt fordelt;

”Det kan simpelthen ikke være rigtigt, at de rigeste danskeres årsindkomst er steget med mere end 100.000 kr. siden 2001, mens de fattigste danskere har fået endnu mindre mellem hænderne. Vi er på vej mod en skæv udvikling, hvor alvorlige kløfter truer sammenhængskraften i vores land. Hvis vi skal skabe et mulighedernes Danmark, er Regeringen nødt til at indtage en langt mere offensiv position i spørgsmålet om lighed. Som DSU-formand ser jeg det som min fremmeste opgave at presse på for, at det kommer til at ske”, udtaler Alexander Grandt Petersen.

24-årige Alexander Grandt har fra 2012-14 bestridt posten som næstformand i DSU.
Derudover er Grandt næstformand i Dansk Ungdoms Fællesråd og vicepræsident i
den internationale sammenslutning af socialdemokratiske ungdomsorganisationer, IUSY.

På DSU’s 40. kongres blev Jakob Sørensen endvidere genvalgt som forbundssekretær for DSU, ligesom Maj Jensen Christensen blev valgt som næstformand for organisationen. Endvidere blev der valgt 10 nye forretningsudvalgsmedlemmer for de næste to år.

For yderligere information, kontakt DSU’s forbundsformand Alexander Grandt Petersen på telefon 20636436.

Alexander Grandt Petersen

20636436