Ny bog: Fra vådeskudsoffer til whistleblower

09. december 2013   |   Forlaget Underskoven  |  Flere pressemeddelelser

En "doku" om magt og magtmisbrug

Fra vådeskudsoffer til whistleblower havde været en psykologisk thriller, hvis ikke det var sandhed alt sammen. Et vidnesbyrd.

Han blev skudt på en jagt i oktober 2000 og fik PTSD. I begyndelsen troede han blot, det var et spørgsmål om erstatning og at komme tilbage til livet. I næste omgang troede han, der var tale om en misforståelse. Det skulle vise sig at blive et spørgsmål om uoverstigelige interessemodsætninger. En sag udviklede sig til umoral, fortielser og løgne, for til sidst at blive en forbrydelse. Bag forbrydelsen gemte sig en hemmeligholdt rapport, som nu afsløres i bogen efter hans 12 år som fange i et juridisk system. Det juridiske slagsmål blev afgjort ved Højesteret i 2012.

Da han blev klar over fortielserne, løgnene og et mega-bedrag, tog han til genmæle som whistleblower. Flere kunne se, at noget var rivende galt. Det handler om et sammensurium, en kompleksitet af interesser. Og dybt herinde ligger gemt en forsikringsordning, som ikke er nogen reel forsikring.

Det er Naturstyrelsen (staten) som hovedaktionær i Dansk Jagtforsikring A/S, der sammen med landsorganisationen Danmarks Jægerforbund på katastrofal vis fortegner billedet af jagtens farlighed. Det bliver et Orwell-land i Disney-version, hvor de onde er venlige nok.

Undervejs afsløres modparternes psykologiske, sociale, kulturelle og ledelsesmæssige hindringer for at kunne administrere en forsikringsordning, som 175.000 danske jægere skal have tillid til. Tilliden er grundløs. Skandaløs. Bogens ’blinde’ medvirkende når fra toppen til bunden i dansk politik.

Bogen er for alle danskere, der er interesserede i, hvorledes demokratiet fungerer ude i kulturerne i dagens Danmark.

Palle Overgaard Sørensen (1943), cand. polit., var ved at afslutte et forskningsprojekt om Aarhus’ Internationale Lufthavn med stor mediebevågenhed, da han blev vådeskudt i 2000. Dermed fik hans liv en ny retning, hvor der opstod et fjendskab om penge og anerkendelse. Kampen afgøres af, hvem der står med anerkendelsen til sidst. Hvem er løgner, hvem siger sandheden? Der er ingen win-win situation. Døm selv! Er det historien om den perfekte forbrydelse, som læseren oplever?

Palle Overgaard Sørensen: Fra vådeskudsoffer til whistleblower
ISBN 978-87-92974-89-1