Nu eller aldrig for den danske model

16. februar 2010   |   SF Ungdom  |  Flere pressemeddelelser

Arbejdsmarkedets parter skal benytte de aktuelle overenskomstforhandlinger til at sikre den danske arbejdsmarkedsmodel. Ellers står den nemlig ikke til at redde, mener SF Ungdom.

Pressemeddelelse fra SF Ungdom, tirsdag d. 16. februar

Nu eller aldrig for den danske model

Det danske arbejdsmarked er under pres fra udlandet. 3F har dokumenteret, at især polske firmaer undlader at betale løn og bod, som det danske retssystem ellers har idømt dem at betale. Regningen løber i alt op i 27,5 millioner kroner.

”Forhandlerne er nødt til at sikre den danske model. Ellers står den ikke til at redde,” udtaler SF Ungdoms landsformand Pelle Dam kontant.

”Normalt blander vi os jo ikke i forhandlingerne mellem arbejdsmarkedets parter, men i dette her tilfælde ser vi os nødsaget til at råbe op: Det danske system er ved at blive undergravet af udenlandske firmaer, der ser stort på danske regler. De snyder og bedrager og stikker af fra regningen bagefter – uden at fagforeningerne kan gøre noget som helst ved det,” forklarer han.

SF Ungdom støtter derfor 3F’s krav om indførelsen at et såkaldt kædeansvar, der vil betyde, at entreprenør eller bygherre skal betale, hvis det udenlandske firma nægter.

”Det er jo uhørt, at vi i en påstået retsstat som den danske accepterer, at udenlandske virksomheder nægter at anerkende de domme, der bliver idømt – og så simpelthen bare ignorerer dem. Tænk, hvis en voldtægtsmand på samme måde blot undlod at dukke op når han skulle afsone sin straf! Der ville vi nok gribe ind som retssamfund, men her lader vi bare stå til,” udtaler Pelle Dam.

Pelle Dam

pelle@sfu.dk