Mænd undervurderer den hyppigste kræftform

12. juni 2014   |   Bayer HealthCare Pharmaceuticals  |  Flere pressemeddelelser

Mere end hver anden danske mand er generelt ikke bekymret for sit helbred, og når det kommer til kræft, undervurderer mange mænd alvorligheden af den mest udbredte kræftsygdom blandt mænd – prostatakræft. Over halvdelen af danske mænd mener, at prostatakræft er en sygdom, man kan leve med, og hver femte mener, at prostatakræft ikke er en sygdom, man dør af, viser ny undersøgelse.

Emnet blev diskuteret på Folkemødet under temaet ”Mænd – Sundhedsvæsenets svage køn?” - sundheds- og regionspolitikere, patientforeninger, fagforeninger og sundhedsfaglige kom med deres bud på en bedring af den kønsopdelte uligevægt på sundhedsområdet.

Allinge, 14. juni 2014

Danmark er et af de lande i verden, hvor flest mænd pr indbygger får prostatakræft. Tal fra Kræftens Bekæmpelse viser, at der hver dag diagnosticeres 10 mænd med sygdommen landet over, og hver dag koster prostatakræft 3 danske mænd livet. Men i en ny undersøgelse foretaget blandt danske mænd svarer over halvdelen (52 %), at prostatakræft er en sygdom, man kan leve med, og hver femte (21 %) mener, at prostatakræft ikke er en sygdom, man dør af.

”Man har fejlagtigt tidligere kaldt prostatakræft ’gammelmandskræft’ underforstået, at prostatakræft var noget, man døde med og ikke af, og det kan desværre være en af årsagerne til, at så mange undervurderer alvorligheden af prostatakræft”, mener K.B. Madsen, formand for Prostatakræftforeningen og henviser til, at ret mange mænd under 65 år rammes af sygdommen.

Når kræft gør ondt
Opdages prostatakræft i tide, er overlevelseschancen god og generne begrænsede. Men spreder kræften sig til knoglerne – og det gør den hos 8 ud af 10 patienter med kastrationsresistent prostatakræft – er der kun ét udfald, og vejen dertil er ofte stærkt invaliderende og yderst smertefuld.

”Har kræften først spredt sig uden for prostata, er den uhelbredelig,” forklarer K.B. Madsen. ”Heldigvis er prostatakræft i disse år genstand for flere nye, målrettede behandlingsformer, der kan bremse sygdommens udvikling og give en tålelig livskvalitet og en effektiv smertelindring. For den enkelte patient betyder det ikke blot en overlevelsesgevinst men også, at den sidste tid ikke behøver at være levet gennem en tåge af morfin.”

Seneste skud på stammen af behandlinger er en injektion med et radioaktivt stof, som selv finder frem til de smertefulde knoglemetastaser. Strålerne rammer kræftcellerne og påvirker kun det omkringliggende væv minimalt.

Ingen frygt for smerter
At smerter ikke associeres med alvorlig sygdom kan måske overraske. Ikke desto mindre svarer næsten 50 % af de adspurgte mænd i undersøgelsen, at de kun i mindre grad eller slet ikke frygter smerter ved alvorlig sygdom. Smerter i forbindelse med prostatakræft er da også kun noget færre end hver tredje forbinder med sygdommen – til trods for at knoglemetastaser kan være yderst pinefulde.

Fakta: Resultater fra undersøgelsen:
- Over halvdelen af danske mænd (52 %) mener, at prostatakræft er en sygdom, man kan leve med.
- Hver femte (21 %) mener, at prostatakræft ikke er en sygdom, man dør af.
- Hver anden danske mand (54 %) er generelt ikke bekymret for sit helbred.
- Næsten 50 % af de adspurgte mænd i undersøgelsen svarer, at de kun i mindre grad eller slet ikke frygter smerter ved alvorlig sygdom

###

Emnet blev blandt andre debatteret til årets Folkemøde på Bornholm. Under temaet ’Mænd – Sundhedsvæsenets svage køn’ diskuterede Danske Regioner (Bent Hansen), PLO (Bruno Meldgaard Jensen), Danske Sygeplejeråd (Dorthe Steenberg), 3F (Jane Korczak), Sundhedsordfører Flemming Møller Mortensen (S), formand for Selskab for Mænds Sundhed (Svend Aage Madsen) samt Prostataforeningen (formand K.B. Madsen) den kønsopdelte ulighed på sundhedsområdet, og hvordan vi på sigt kan få bragt balance i regnskabet.

Undersøgelsen om mænds forhold til alvorlig sygdom er gennemført blandt 1018 mænd i alderen 18 til +70 år af analysefirmaet Userneeds på vegne af Bayer A/S, der forsker og udvikler medicin til behandling af forskellige kræfttyper – herunder prostatakræft.

Denne pressemeddelelse er udarbejdet og udsendt på vegne af Bayer HealthCare

Kontakt:
Tue Raphael Hansen, External Affairs Manager
Bayer HealthCare Pharmaceuticals
Arne Jacobsens Allé 13, 6. Sal
DK-2300 København S
E-mail: tue.hansen@bayer.com
www.bayer.dk

Molecule Consultancy
E-mail ct@moleculeconsultancy.com

Om Bayer HealthCare
Bayer koncernen er en international virksomhed med kernekompetencer inden for sundhed, ernæring og højteknologiske materialer. Bayers produkter og serviceydelser har til formål at gavne mennesker og forbedre deres livskvalitet. Bayer HealthCare, en delkoncern i Bayer AG, havde i 2013 en omsætning på EUR 18,9 mia. og er en af verdens førende, innovative selskaber i sundheds- og medicinalindustrien med hovedsæde i Leverkusen, Tyskland. Bayer HealthCare omfatter de globale aktiviteter for divisionerne Animal Health, Consumer Care, Medical Care og Pharmaceuticals, og har som mål at opdage, udvikle, fremstille og markedsføre produkter, der forbedrer menneskers og dyrs sundhed overalt i verden. Bayer HealthCare har en global arbejdsstyrke på 56.000 medarbejdere (pr. 31. dec. 2013), og er repræsenteret i mere end 100 lande. Mere information på www.healthcare.bayer.com.

Forward-Looking Statements
This release may contain forward-looking statements based on current assumptions and forecasts made by Bayer Group or subgroup management. Various known and unknown risks, uncertainties and other factors could lead to material differences between the actual future results, financial situation, development or performance of the company and the estimates given here. These factors include those discussed in Bayer’s public reports which are available on the Bayer website at www.bayer.com. The company assumes no liability whatsoever to update these forward-looking statements or to conform them to future events or developments.

ct@moleculeconsultancy.com

Arne Jacobsens Allé 13, 6. sal