Manglende viden giver dårlige hække

28. november 2008   |   Plantetorvet.dk  |  Flere pressemeddelelser

Op mod 50% af alle klager til planteskoler og havecentre handler om bøgehække, der ikke bliver til det, man havde forestillet sig. Det vil gartner og jordbrugsteknolog Bjarne Schou Andersen gerne gøre noget ved. Derfor har han nu skrevet en omfattende ”Manual for succesrig etablering og pleje af bøgehæk”, som han kalder den. Manualen er lagt frit tilgængelig på plantebloggen www.altomhaek.dk, så alle kan bruge løs af hans overflod af viden.

Manglende viden giver dårlige hække.

”Tak for en fyldig information, trist at ham der plantede 100 m hæk hos mig, ikke har læst den… men så kan vi starte forfra… hvad er det mest optimale tidspunkt for nyplantning/supplering af de planter som er på vej - forår eller efterår?” Sådan lyder en kommentar fra den anonyme bruger, Claus, mindre end et døgn efter, at manualen blev frigivet, og den er ifølge Bjarne Schou Andersen et klassisk eksempel på, at manglende viden kan koste dyrt.

”Egentlig er det ikke svært at plante og vedligeholde en bøgehæk,” fortæller Bjarne Schou Andersen, ”men bøgen hører jo oprindeligt til i skoven, hvor dens vækstbetingelser er helt anderledes end i haven. Hvis man vil have sin hæk til at lykkes, må man forsøge at efterligne de forhold, som bøgen vokser op under i naturen.” Her tænker han både på jordens beskaffenhed, på mængden af lys, vind og vand og på en lang række af andre detaljer.

Det vil for eksempel sikkert overraske de fleste, at det er bedre at vande sin nyplantede bøgehæk godt igennem en gang i mellem end at sjatvande lidt hver dag. Hvis man kun vander lidt i overfladen vil bøgens nye små rødder nemlig søge opad og derved være mere udsat for udtørring og for at knække. På bøgens naturlige voksesteder i skovbunden er der altid fugtigt et godt stykke ned i jorden, og rødderne kan derfor udvikle sig naturligt. I manualen kan man læse, hvordan man efterligner den situation, når man planter sin hæk.

Bjarne Schou Andersen er indehaver af landets største online plantecenter, plantetorvet.dk, og her i efterårssæsonen hører han masser af uheldige beretninger om mislykkede bøgehække. ”Vi kunne selvfølgelig godt gnide os i hænderne over, at andres uheldige kunder kommer til os og får den rigtige vejledning, men faktisk synes vi, det er synd, når folks haveprojekter mislykkes. Derfor stiller vi vores viden gratis til rådighed på en blog udenfor vores webshops hjemmeside,” forklarer han og fortsætter med sit jyske glimt i øjet: ”Så behøver man ikke føle sig forpligtet til at handle med os, hvis man mod forventning skulle finde et bedre tilbud andre steder.”

Og hvad angår svaret på Claus’ spørgsmål om det optimale plantetidspunkt, er Bjarne Schou Andersen ikke i tvivl. På bloggen svarer han: ”Du kan fint plante nu. Planternes vækst er i dvale, og de får hele vinteren til at sætte sig, så de er klar til vækst, når det nye år begynder.”

Forslag til billedtekst:
”Der er ikke meget ved at sælge kvalitetsplanter, hvis man ikke giver den rigtige vejledning med,” siger gartner og jordbrugsteknolog Bjarne Schou Andersen

Bjarne Schou Andersen

bsa@plantetorvet.dk