Kampen mod madspild fejrer 5 års fødselsdag

31. juli 2013   |   Stop Spild Af Mad  |  Flere pressemeddelelser

Madspild er for alvor kommet på danskernes lystavle, og i disse dage fejrer forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad 5 års fødselsdag med mange gode resultater. Fødevareminister Mette Gjerskov og Adm. Direkør i Landbrug & Fødevarer, Søren Gade, ønsker tillykke.

Først var det blot en lille facebookgruppe. 5 år, en bogudgivelse og adskillige kampagner senere er den frivillige forbrugerbevægelse Stop Spild Af Mad i dag en central aktør på området – både i Danmark og i udlandet.

Fødevareminister Mette Gjerskov ønsker tillykke:

”Reduktion af madspild er en del af den grønne omstilling. Jeg er optaget af, at vi udnytter ressourcerne så effektivt som muligt i hele fødevarekæden fra hav og jord til bord. Det er flot, at det er lykkedes Stop Spild Af Mad at få sat så stort et fokus på det alt for store madspild, vi har i dag. Det er lige præcis sådan nogle ildsjæle, vi har brug for til at få ændret adfærden hos os alle sammen.”

Hver anden dansker har mindsket sit madspild

Blandt milepælene i forbrugerbevægelsens resultater viser den nyeste analyse (foretaget af TNS Gallup for Landbrug & Fødevarer og Stop Spild Af Mad), at hver 2. dansker det seneste år har mindsket sit madspild. Det dokumenterer, at Danmark omsider er på rette vej. Blandt bevægelsens øvrige, nyere resultater kan nævnes:

• Dansk deltagelse i det store, 4-årige EU-projekt FUSIONS, som anses for at være EU’s største indsats mod madspild med 21 europæiske partnere, bl.a. FN.
  • Frivillige samarbejder med mejerigiganten Arla, detailkæder REMA 1000, Løvbjerg Supermarked og Coop. Med Coop er der lanceret et fælles Madspilds Manifest, som forpligter til reduktion af madspild i alle Coops butikker.
  • Massivt fokus på madspild på Folkemødet samt deltagelse i flere paneldebatter med bl.a. Klimaminister Martin Lidegaard, EU-kommissær Connie Hedegaard samt Adam Price.
  • Lancering af gratis doggybags i samarbejde med Unilever Food Solutions.
  • Videreformidling af tonsvis af gode og gratis overskudsfødevarer til hjemløse og socialt udsatte. Senest aktioner i samarbejde med Hjemmeværnet og Unilever Food Solutions, hvor der gennemførtes i alt 44 leveringer af god overskudsmad til københavnske herberger, varmestuer og kvindehjem.
  • Partnerskab i FAO/UNEP’s globale madspildskampagne Think.Eat.Save, hvor FN's Generalsekretær Ban Ki-moon deltog i en indsats overfor den danske presse.

I horisonten har Stop Spild Af Mad flere projekter liggende, bl.a. en national lancering af undervisningskampagnen ”Stop Madspild” til skolerne samt ”Feeding the 5000 – Bespis 5000”-eventet på Rådhuspladsen i København den 4. oktober 2013, som forventes at blive Danmarks største event mod madspild.

Landbrug & Fødevarer

Men indsatsen mod madspild startede allerede i 2006, hvor interesseorganisationen Landbrug & Fødevarer – som dengang hed Landbrugsraadet – satte fokus på madspild. Landbrug & Fødevarer og Stop Spild Af Mad har siden 2008 haft et velfungerende samarbejde, og Adm. Direkør i Landbrug & Fødevarer Søren Gade ønsker tillykke:

”Først og fremmest skal der lyde et stort tillykke med den fem års fødselsdag til Stop Spild Af Mad og dernæst et stort tak til Selina Juul for hendes kæmpe store arrangement og kampvilje for at få sat fokus på madspild. Uden hende ville der ikke være noget Stop Spild Af Mad.

Madspild forekommer overalt og hver dag i dagens Danmark, men med Stop Spild Af Mad er der kommet fokus på alle de små og store ting, både butikker og folk selv kan gøre for at mindske madspild. Problemet er blevet italesat, og kampen mod madspild er i gang, og det er især Stop Spild Af Mads skyld.”

Mere vækst og besparelser for millioner

Selina Juul, stifter af forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad, takker alle bevægelsens mange frivillige og samarbejdspartnere, som støtter kampen mod madspild. Hun siger:

”Vi går ind for mindre madspild men bestemt også for øget vækst og bedre ressourceoptimering. Og kampen mod madspild kan netop give det danske samfund besparelser for millioner.”

Hun nævner som eksempel, at detailkæden Irma sidste år sparede 3,5 mio. kr. ved at reducere madspild i kædens butikker. Rigshospitalet har gennemført et projekt om minimering af madspild, hvilket sparede institutionen knap 1 mio. kr. i råvareindkøb. Jyske Banks kantine har sparet 1 mio. kr. på halvandet år ved at reducere madspild, og et nyt gratis madspildsværktøj fra Unilever Food Solutions kan spare et storkøkken ca. 600.000 kr. om året.

”Mindre madspild skal ikke afstedkomme mindre vækst. Tværtimod giver det netop plads til nye vækstmuligheder, når eksempelvis producenten Katrine & Alfreds Tomater er begyndt at bruge de ”skæve” grøntsager, de ikke får solgt, til fx. fremstilling af chutney, tomatsuppe og tomatpesto. Tilsvarende i Coop, der snart begynder på at sælge ”skæve” gulerødder, som ellers ville blive kasseret hos industrien.”

Yderligere information: www.stopspildafmad.dk

Pressekontakt: Jakob Dreyer, tlf. 40 72 06 01

Foto billedtekst: Selina Juul og direktør Niels Karstensen, Coop, overrækker et fælles Madspilds Manifest til klimaminister Martin Lidegaard under uddeling af 6000 gratis bananer på Folkemødet.

Foto: Kristian Brasen

FAKTABOKS:

Den 33-årige Selina Juul er tovholder på Stop Spild Af Mad og arbejder min. 40 frivillige timer om ugen i forbrugerbevægelsen. Hun har på Gyldendal udgivet 'Stop spild af mad - en kogebog med mere', er TEDx taler, har siden 2010 skrevet over 100 kronikker, blogs og debatindlæg om madspild i danske og internationale medier, bl.a. kronikker med tre ministre, og har tidligere i år modtaget Ridderkorset af fortjenstordenen Pro Utilitate Hominum fra Sovereign Order of Saint John of Jerusalem, Knights Hospitaller. Hun vandt mad+medier prisen 2013 i kategori 'Madkommunikation for virksomheder og organisationer' og er pt. nomineret til den prestigefyldte Nordisk Råds Natur- og Miljøpris for sit arbejde med madspild.